مقایسه ی تاثیر مصرف دم نوش رزماری و پودر کاکائو بر فرسودگی شغلی کارکنان صنایع شیمیایی ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
«فرسودگی شغلی» یکی از مهم ترین مشکلات افراد شاغل است که می تواند معضلات دیگری را برای شاغلان ایجاد کند. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر دم کرده رزماری و گیاه کاکائو بر فرسودگی شغلی کارگران است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که 99 نفر از کارگران واحدهای فنی در محدوده سنی 20 تا 60 سال با حداقل یک سال سابقه کار در آن شرکت کردند. از آزمودنی ها رضایت نامه کتبی دریافت شد. مدت زمان این تحقیق 2 ماه بود. شرکت کنندگان به طور تصادفی به 3 گروه «کنترل، رزماری و کاکائو» تقسیم شدند. افراد گروه کنترل، هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. در گروه رزماری به هر نفر 4 گرم برگ خشک شده رزماری در 150 سی سی آب جوش داده شد. در گروه کاکائو به هر نفر 5 گرم پودر کاکائو در 150 سی سی شیر داده شد. نمره فرسودگی شغلی با پرسش نامه فرسودگی شغلی گلدارد، قبل و بعد از مطالعه تعیین شد. از روش تی زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره فرسودگی شغلی بین 3 گروه، به شرح گروه کاکائو 22/7±135/8، گروه رزماری 21/02±1/134 و گروه کنترل 1/9±135/23 قبل از مداخله اختلاف معناداری نداشت (0/95=p)؛ ولی بعد از مداخله در گروه کاکائو به 31/2±122/5 و در گروه رزماری به 125/5±24 رسید که در مقایسه با میانگین گروه کنترل 23/7±136/4 کمتر شده بود (4%=p)؛ این اختلاف ازنظر آماری معنادار بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از دم کرده رزماری و کاکائو طی 2 ماه اثر مطلوبی در کاهش فرسودگی شغلی کارگران داشت. پیشنهاد می شود در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2001 تا 2013
لینک کوتاه:
magiran.com/p1785524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!