مقایسه اثر تمرینات اینتروال شدید و تداومی متوسط بر میزان درد و سطوح IL6 و TNF-α خون زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

دیسمنوره اولیه و درد و التهاب ناشی از آن یکی از شایع ترین شکایات و مشکلات بیماری های زنان در سراسر جهان در دختران جوان بشمار می آید. یافته های علمی بیان می کند که تمرین و فعالیت جسمانی به طور مثبتی بر این مشکل تاثیر دارد. بنابراین هدف از مطالعه ی حاضر مقایشه اثر هشت هفته تمرینات اینتروال شدید و تداومی متوسط بر میزان کاهش درد، اینترلوکین 6 و فاکتور نکروز تومر آلفا در زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه بود.

روش

30 دانشجوی مبتلا به دیسمنوره اولیه (قد: 5±162سانتی متر، وزن:5±60 کیلوگرم، سن:5±18سال) در این مطالعه شرکت کردند. همه ی نمونه ها بر اساس تست شاتل ران به سه گروه تمرین تناوبی، تداومی و کنترل تقسیم شدند. 24 ساعت قبل از شروع تمرین، نمونه ی خونی جهت بررسی TNFα و IL-6 اخذ شد و پرسش نامه VAS برای بررسی کاهش درد کامل شد. سپس گروه تمرین کرده برای هشت هفته، 3 جلسه در هفته به تمرین پرداختند. اما گروه کنترل هیچ برنامه ی تمرینی انجام ندادند. داده ها با استفاده ازآزمون آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

کاهش معناداری در میزان درد در هر دو گروه تمرین نسبت به گروه کنترل مشاهده شد، این کاهش درد در گروه تمرین تداومی متوسط بیشتر از گروه تناوبی شدید مشاهده شد. (p<0.05). بعلاوه، تفاوت معناداری بین میزان IL6 و TNFα از پیش آزمون به پس آزمون در سه گروه مشاهده نشد (p>0.05).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر، به زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه توصیه می شود که با استفاده از تمرینات تناوبی شدید و به خصوص تداومی با شدت متوسط درد قائدگی خود را کاهش دهند. با این وجود در مورد شناسایی مکانیسم های احتمالی کاهش درد و التهاب توصیه می شود پژوهش های بیشتری انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!