بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه سلامت جسمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سلامت جسمی یکی از ابعاد اصلی سلامت و بهزیستی است که لازم است با استفاده از ابزار مناسب و مختص آن مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش بررسی ویژگی روان سنجی و تحلیل عاملی پرسش نامه سلامت جسمی (PHQ) در جمعیت ایرانی بود.
مواد و
روش
چهارصد و هفده (213 زن و 204 مرد) نفر از جمعیت عمومی که از طریق نمونه گیری خوشه ایانتخاب شده بودند به پرسش نامه PHQ و کیفیت زندگی (36SF-) پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی پرسش نامه از روش همسانی درونی استفاده شد و آلفای کرونباخ محاسبه گردید. جهت بررسی روایی ملاکی همزمان، بین نمره حاصل از پرسش نامه PHQ با نمره حاصل از بعد جسمی پرسشنامه کیفیت زندگی ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شد و برای بررسی روایی همگرا از بعد روان شناختی پرسشنامه کیفیت زندگی استفاده شد. همچنین به منظور بررسی روایی سازه پرسشنامه PHQ از تحلیل عامل اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد.
یافته ها
همسانی درونی پرسش نامه PHQ بر حسب ضریب آلفا کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 61/0 تا 81/0 مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، چهار عامل را برای پرسش نامه PHQ تایید کرد. روایی همگرا پرسش نامه PHQ با بعد روان شناختی 36SF- محاسبه شد و ضریب همبستگی به دست آمده از نظر آماری معنادار بود. روایی ملاکی همزمان همبستگی منفی و معناداری بین پرسش نامه PHQ با بعد جسمانی 36SF- نشان داد.
نتیجه گیری
بدین ترتیب، یافته های پژوهش نشان داد که پرسش نامه PHQ به منظور اندازه گیری سلامت جسمی از پایایی و روایی لازم برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!