جنبه های اجتماعی و زیبایی شناختی فرهنگ در کتاب های بین المللی و بومی شده آموزش زبان انگلیسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارتباط تنگاتنگ میان زبان انگلیسی و فرهنگ به مبحث و منبعی غنی برای کاوش در بستر آموزش زبان انگلیسی بدل شده است. مطالب و متون آموزش زبان می تواند حامل مضامین فرهنگی باشند و این مضامین ممکن است در قالب جنبه های زیبایی شناختی، جامعه شناختی، معناشناختی، و منظورشناختی ارائه شود. پژوهش حاضر با هدف کاوش ماهیت فرهنگی یکی از مجموعه کتاب های بین المللی و یکی از مجموعه کتاب های بومی شده آموزش زبان انجام گرفته است. چارچوب مورداستفاده در تحلیل مضامین فرهنگی مجموعه کتاب های مورد بررسی، الگویی است که آداسکو، بریتن و فاهسی (1990) مطرح کرده اند که با آن می توان ابعاد زیبایی شناختی و جامعه شناختی بازنمودیافته در کتاب های درسی آموزش زبان را تحلیل کرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دو مجموعه کتاب آموزشی تاکید بیشتری بر بهره گیری از بعد جامعه شناختی فرهنگ داشتند و بعد زیبایی شناختی به گونه ای معنادار با فراوانی کمتری در کتاب ها ارائه شده است. یافته های تحقیق همچنین حاکی از آن است که مطالب فرهنگی و نیز غیرفرهنگی ارائه شده در دو مجموعه کتاب به لحاظ فراوانی و بازنمود فرهنگی با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. به گونه ای که فراوانی مطالب فرهنگی در کتاب بین المللی آموزش زبان مورد مطالعه بسیار بیشتر از مطالب فرهنگی موجود در کتاب بومی شده بود. در کل، یافته های پژوهش نشان داد مطالب درسی آموزش زبان باید به لحاظ مضامین فرهنگی جامعه شناختی و زیبایی شناختی از جامعیت مقبولی برخوردار شوند تا زبان آموزان به واسطه آنها بتوانند به درک مطلوبی از زبان و فرهنگ دست یابند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
119 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!