پیش بینی مقاومت خمشی تیرهای تقویت شده به روش NSM-FRP با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از متداول ترین روش های تقویت اعضای بتن مسلح استفاده از الیاف های پلیمری می باشد. روش کاشت آرماتورهای FRP در پوشش اعضای بتنی (NSM-FRP)، اخیرا توجه محققین بسیاری را به خود جلب کرده است. در این روش به دلیل اتصال بیشتر آرماتورها با بتن، از ظرفیت مصالح الیاف های پلیمری استفاده کامل تری می گردد. این روش دارای مزایای قابل توجهی نسبت به سایر روش های مقاوم سازی می باشد، این در حالی است که مطالعات عددی کم تری در این زمینه نسبت به تکنیک های قدیمی تر مانند اتصال سطحی ورق های FRP انجام شده است. شبکه های عصبی مصنوعی ابزاری مناسب و کارآمد برای بررسی و پیش بینی پاسخ یک سیستم بر پایه تعداد زیادی داده های آزمایشگاهی می باشد. اساس کار این شبکه ها مبتنی بر پروسه یادگیری به عنوان جایگزین مناسب روش رگرسیون های معمول در جهت به حداقل رساندن خطای محتمل مطرح می باشد. در این تحقیق نتایج آزمایشات انجام شده در زمینه ی تقویت خمشی تیرهای بتن مسلح با استفاده از سیستم NSM-FRP جمع آوری و پس از شناسایی پارامترهای موثر بر رفتار خمشی تیرهای تقویت شده به عنوان پارامترهای ورودی شبکه عصبی مصنوعی، با انتخاب نسبت افزایش ممان خمشی تیر به عنوان تابع هدف مدل شبکه عصبی ایجاد و به بررسی مقاومت خمشی تیرهای تقویت شده پرداخته شده است. درنهایت با توجه به بررسی های پارامتریک، رابطه ای به منظور پیش بینی مقاومت نهایی تیرهای تقویت شده ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!