مروری بر عملکرد مبدلهای حرارتی بستر روان با منبع تغذیه انرژی خورشیدی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بحران استفاده از سوخت های فسیلی و تولید آلاینده های زیست محیطی، نیاز انسان امروزی به استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر، نظیر انرژی های آب ، باد ، خورشید ، زمین گرمایی ، بیوگاز و سایر انرژی های نوین را مهم ساخته است. از اینرو مطالعه بر روی روش هایی که امکان بهره برداری از انرژی های تجدید پذیر را فراهم نماید، بسیار حایز اهمیت خواهد بود. می توان از انرژی خورشیدی به عنوان یکی از انرژی های پاک اشاره داشت، برج های خورشیدی یا صفحات خورشیدی تکنولوژی پیشرفته ای هستن که با گیرنده مرکزی شروع به جذب انرژی و همچنین ذخیره آن میکنند، الکتریسیته ذخیره شده بر اساس تقاضا به صورت مستقیم در انرژی های حرارتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد این انرژی پاک و پایان ناپذیر را می توان در صنعت به عنوان مکانیزم جایگزین سوخت های فسیلی اشاره داشت. از جمله این مکانیزم ها میتوان به مبدل های حرارتی بستر روان با استفاده از انرژی خورشیدی نام برد، بستر روان یک لایه از ماده جامد نرم شده است. ذره های ماده جامد آزادند و تا درجه ی مشخصی حرکت می کنند. به این پدیده مایع شده (fluidized ) می گویند. به این دلیل که ماده جامد حالاتی شبیه به یک سیال را به خود می گیرد. در این مقاله سعی شده مدل سازی، شبیه سازی، ذخیره انرژی، ارزیابی و توسعه عملکرد این مکانیزم مورد کندوکاو قرار گیرد. مباحث موجود برحسب مطالعه و تحقیق انواع مقاله های داخلی و خارجی و همچنین کتاب های مرجع صورت پذیرفته تا اطلاعات کافی برای محققین را گرد آوری شده و در معرض دید قرار دهد.
کلیدواژگان:

هدایت حرارتی، بستر روان، ذرات جامد، انرژی خورشیدی، انرژی تجدید پذیر

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1789013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!