بررسی رابطه توزیع جغرافیایی میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان با مولفه های اقلیمی؛ مطالعه موردی استان اصفهان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پیش
زمینه
به دلیل تاثیر فراوان عوامل محیطی و جغرافیایی بر بروز و پراکندگی گسترده انواع سرطان، پژوهشگران علم جغرافیای پزشکی علاقه مند به مطالعه و شناخت کانون های بحران فراوانی و پراکندگی افراد مبتلا به این بیماری شدند. ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی ایران بستر مناسبی را برای بروز و شیوع سرطان در بیشتر مناطق این کشور فراهم کرده است و ایران را به یک کانون بالقوه و مستعد برای ظهور و گسترش این بیماری تبدیل کرده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی و شناخت علمی رابطه سه عنصر مهم اقلیمی (دما، بارش و ارتفاع) با میزان مرگ و میر ناشی از انواع سرطان است.
روش ها
در مطالعه کنونی از روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شد. داده های مورد نیاز در زمینه عناصر اقلیمی (دما، بارش و ارتفاع) از سازمان هواشناسی کشور و داده های مربوط به میزان مرگ و میر ناشی از سرطان (پوست و خال، ریه و برنش، مثانه، مغز، مری، سینه و پروستات) در سطح استان اصفهان از گزارش معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (سال 1393) استخراج شد. همچنین، به منظور پهنه بندی اقلیمی استان اصفهان از مدل امبراژه استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از نرم افزار اکسل نسخه 2010 و برای رسم نقشه های پراکنش و توزیع فضایی انواع بیماری ها در شهرستان های استان اصفهان از نرم افزار ARC GIS استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان (مری، پروستات، پوست و خال، سینه و مغز) و دما ارتباط مثبت و معنا داری وجود داشت. همچنین، ارتباط آماری بین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه، مثانه، مغز، پروستات، سینه، و میزان بارش منفی و معنادار بود. به علاوه، ارتباط آماری منفی و معنادار بین سرطان پروستات، پوست و خال، مثانه، مغز، مری، سینه، ریه و تعداد فوت شدگان یافت شد.
نتیجه گیری
ایجاد یک شبکه ارتباطی مناسب و کارا بین مراکز و موسسات مختلف بهداشتی-درمانی در پیشگیری از گسترش بیماری ها حائز اهمیت است. همچنین، بهره گیری از شیوه های مدل سازی در تخمین کمبودهای بهداشتی-درمانی مناطق به منظور کنترل بروز، شیوع و مبارزه با بیماری های مختلف مفید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1790204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!