اثر نوع کاربری و کشت های زراعی متفاوت، برشکل های مختلف پتاسیم خاک (تاکید برکانی شناسی رس ها)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پتاسیم عنصر ضروری برای رشد گیاه می باشد و قابلیت استفاده و شکل های آن، تحت تاثیر ویژیگی های خاک، کانی شناسی رس و نوع کشت است. پتاسیم در خاک به چهار شکل محلول، تبادلی، غیرتبادلی و ساختاری وجود دارد. پتاسیم غیرتبادلی و ساختاری مربوط به محتوی برخی کانی ها همانند فلدسپارها و میکاها می باشد، در حالی که پتاسیم تبادلی به شکل یون-های جذب شده بر روی کانی های رس و مواد آلی مشخص می شود. پتاسیم محلول کمتر از یک درصد پتاسیم کل است. گیاهان در نیاز به پتاسیم متغیر و مقادیر متفاوتی از پتاسیم را جذب می کنند. اطلاعاتی در زمینه وضعیت پتاسیم خاک های استان لرستان و کرمانشاه و ارتباط با کانی شناسی رس تحت کشت های زراعی متفاوت وجود ندارد. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین شکل های پتاسیم در برخی از خاک های مناطق درود، گیان و کنگاور تحت کشت های زراعی متفاوت و آنالیز کانی شناسی رس خاک های مورد مطالعه، برای یافتن ارتباط بین شکل های متفاوت پتاسیم و کانی شناسی رس بود.
مواد و روش ها
در بررسی حاضر، سه منطقه مختلف شامل گیان، درود و کنگاور، انتخاب گردیدند. سپس 15 سری خاک با ویژگی های و تاریخچه کشت زراعی متفاوت انتخاب، و خاک رخ ها حفر و تشریح شدند. خاک های انتخابی تحت کاربری مرتع، کشت گندم، برنج، ذرت، کلزا، چغندرقند و انگور بودند. نمونه های خاک از افق های مختلف، جمع آوری گردید و ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و کانی شناسی خاک ها در آزمایشگاه اندازه گیری شد. شکل های مختلف پتاسیم شامل: محلول، تبادلی، غیرتبادلی و کل تعیین شد.
یافته ها
همه خاک ها آهکی بوده و در رده اینسپتی سولز طبقه بندی شدند. محتوی رس، سیلت، کربنات کلسیم معادل و موادآلی به ترتیب دارای دامنه بین 2/53-5/27، 8/49-21، 3/50 – 3/15 و 8/1 – 7/0 درصد بود. مقدار پتاسیم محلول، تبادلی، غیرتبادلی و کل در خاک های مورد مطالعه به ترتیب دارای دامنه 62-3، 676-105، 2083-32 و 9333-3600 میلی گرم بر کیلوگرم بودند. نتایج نشان داد که میانگین مقدار پتاسیم محلول (mg/kg 2/44)، پتاسیم غیر تبادلی (mg/kg 4/1585) و پتاسیم کل (mg/kg 7251) در خاک-های شالیزار بالاترین بوده، که ممکن است بدلیل محتوی رس بالا و مقدار کربنات کلسیم پایین منطقه باشد. در حالی که مقدار پتاسیم تبادلی در کشت ذرت (mg/kg 4/676) بالاتر بود. مطالعات کانی شناسی نشان داد که کانی های اسمکتیت (30-20 درصد)، ورمی-کولیت (50-30 درصد) در سطح خاک، و کانی ایلیت (20-10 درصد) در افق های زیرسطحی از کانی های رسی عمده هستند. ارتباط معنی داری بین پتاسیم تبادلی و مواد آلی و محتوی رس مشاهده شد. شکل های متفاوت پتاسیم در خاک های مورد مطالعه به محتوی ایلایت و ورمی کولایت در جزء رس وابسته بودند.
نتیجه گیری
نتیجه گیری شد که بیشتر خاک های مطالعه شده، مقدار قابل توجهی از شکل های متفاوت پتاسیم را داشتند. خاک-های غرقاب، بالاترین مقادیر پتاسیم محلول، غیرتبادلی و کل را نسبت به غیرغرقاب ها دارا بودند. بنظر می رسد که ایلایت و ورمی-کولایت کانی های عمده نگهداری پتاسیم در شالیزارها هستند. کشت زراعی به دلیل تقاضای متفاوت پتاسیم و عملیت کشاورزی، اثر معنی داری بر وضعیت پتاسیم خاک های مطالعه شده داشت. به طور کلی توصیه می شود که تناوب زراعی و کانی شناسی رس برای مدیریت بهتر کوددهی پتاسیم، بایستی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 194
لینک کوتاه:
magiran.com/p1790323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!