مقایسه ویژگی های سرشتی - منشی افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی با افراد سالم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجایی که اختلال بیش فعالی-کم توجهی بزرگسالی باعث مشکلات زیادی از جمله تصادفات رانندگی، افت تحصیلی، تغیر مداوم شغل، طلاق، سوء مصرف مواد، و شکست در تعاملات بین فردی میشود، و به عملکرد اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی فرد آسیب می زند با توجه به این که خرده مقیاس های پرسشنامه سرشت و منش ( TCI ) در افراد اختلال بیش فعالی-کم توجهی مطرح شده است در همین راستا تحقیق حاضر با هدف مقایسه ویژگی های سرشتی - منشی افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی با افراد سالم انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که در بیمارستان روانپزشکی روزبه تهران در سال 1396 و 1395 انجام پذیرفت. نمونه ها شامل 100 فرد بزرگسال مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی و 100 فرد بزرگسال سالم بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام گرفت. پرسشنامه های سرشت و منش ( TCI )، چک لیست نشانه های اختلالات روانی (SCL-90-R) و مصاحبه تشخیصی برای اختلال بیش فعالی- کم توجهی در بزرگسالان ( DIVA )، به آنان داده شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند.
یافته ها
هر 7 بعد پرسشنامه سرشت و منش ( TCI ) (نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش وابستگی، پشتکار، همکاری، خودراهبری، خودفراروی) در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی در مقایسه با افراد سالم تفاوت معنی داری وجود داشت (01.P<0)
نتیجه گیری
ویژگی های سرشتی-منشی افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی متفاوت از گروه سالم بود. هم چنین افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-کم توجهی، مشکلات نوع مرکب ( 42 %)، نوع کم توجهی ( 37 %) و نوع بیش فعال-تکانشگر ( %21 ) داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!