تحلیل بزه دیده شناختی قاچاق زنان و کودکان: با نگاهی به ملاک های بین المللی و مقررات ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
طرح مساله: قاچاق انسان یکی از جرایم سازمان یافته است که بیشترین بزه دیدگان آن را زنان و کودکان تشکیل می دهند. این افراد اغلب، اشخاص فریب خورده ای هستند که از سرنوشت خود اطلاعی نداشته و در دام قاچاقچیان گرفتار شده اند. فریب خوردگی بزه دیدگان قاچاق انسان، به طور عمده، معلول آسیب پذیری جنسیتی یا سنی این گروه از اشخاص است.
روش
در این پژوهش بر پایه روش توصیفی-تحلیلی، و با استفاده از منابع جرم شناختی و بزه دیده شناختی، مفاد اسناد بین المللی و قوانین ایران در خصوص موضوع قاچاق زنان و کودکان بررسی شده است.
یافته ها
در قاچاق زنان و کودکان، آنچه که بیش از همه، به این بزه دیدگی دامن می زند، جنسیت و سن بزه دیدگان، به منزله دو متغیر آسیب شناختی، است. از دیدگاه بزه دیده شناسی، آسیب پذیری زنان و کودکان، ضرورت حمایت ویژه یا افتراقی از این دو گروه را ایجاب می کند. در همین راستا، در سطح بین المللی اقداماتی برای حمایت از این آماج های اصلی قاچاق انسان انجام شده است که تصویب پروتکل یکم الحاقی به کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با جرم سازمان یافته فراملی نقطه عطف آن به شمار می رود. اما در ایران با وجود تصویب قانون مبارزه با قاچاق انسان (مصوب 1383)، به جنبه های گوناگون حمایتی (جز حمایت کیفری) توجه چندانی نشده است.
نتایج
به رغم اقدام های بین المللی در زمینه حمایت از بزه دیدگان، قانون مبارزه با قاچاق انسان، هنوز برای تحقق حمایت مطلوب از زنان و کودکان قربانی این جرم کافی به نظر نمی رسد. در نتیجه، اصلاح قوانین داخلی در راستای شناسایی ملاک های بین المللی در این زمینه، و به ویژه تعمیم حمایت کیفری به سایر جنبه های حمایتی، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!