اولویت بندی عوامل موثر بر به کارگیری زبان گزارشگری مالی توسعه پذیر (XBRL) به روش AHP و تاثیر آن در تسهیل امر حسابرسی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سیستم گزارشگری XBRL به عنوان یک انقلاب در گزارشگری مالی تلقی شده که باعث کاهش زینه تولید، کاهش میزان خطا و دسترسی سری عتر و ارزا نتر به اطلاعات و افزایش ویژگی کیفی مربوط بودن اطلاعات جهت تولیدکنندگان و استفاده کنندگان از اطلاعات صور تهای مالی می شود. استفاده از این زبان گزارشگری مالی در حسابرسی نیز امکان تهیه، انتشار و استخراج بی درنگ اطلاعات مالی را فراهم م ینماید و موجب افزایش شفافیت گزارشگری و خدمات اطمینان دهی وایجاد اعتماد نسبت به گزار شهای مالی خواهد شد. هدف اصلی پژوهش حاضراولوی تبندی عوامل موثر بر به کارگیری زبان گزارشگری مالی توسع هپذیر در شرک تهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران م یباشد. اطلاعات لازم AHP به روش )XBRL(از طریق نظرات خبرگان وکارشناسان متخصص بوسیله پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی مورد تجزیه وتحلیل و آزمون قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که چهار عاملی اصلی شامل؛ عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل مربوط به تکنولوژی و عوامل حاکمیت شرکتی در بکارگیری زبان گزارشگری در شرک تهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران موثرند وازمیان آنها، )XBRL( مالی توسع هپذیر عوامل مربوط حاکمیت شرکتی مه مترین عامل و سپس به ترتیب عوامل مربوط به تکنولوژی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی اولویت بندی گردید. همچنین در میان عوامل فرعی سازمانی، عامل ساختار و فرآیندهای سازمانی، در مورد عوامل محیطی، عامل زیرساخت های پشتیبان ودر عوامل فرعی مربوط به تکنولوژی، عامل یکپارچ هسازی سیستم جدید با سیست مهای موجود، و در مورد عوامل فرعی حاکمیت شرکتی، عامل سیستم ارزیابی عملکرد مدون، ازاهمیت بالایی قرار دارند. هچنین نتایج تحلیل محاسبه شده در میان کل عوامل فرعی نشان می دهد که عامل ساختار و فرایندهای سازمانی در رتبه اول و پس از آن به ترتیب عامل سیستم ارزیابی عملکرد مدون، یکپارچ هسازی سیستم جدید با سیست مهای موجود، افراد علاقه مند و با انگیزه و دانش فنی کافی، زیرساخت های فنی سازمان، گزارشگری مسئولیت اجتماعی قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!