تاثیر خاک های آلوده به لجن نفتی بر جوانه زنی بذر و رشد اولیه دانهال های چند گونه پهن برگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه مصرف روزافزون منابع نفتی و سوخت های فسیلی در ایران و همچنین توسعه استخراج، بهره برداری و پالایش این منابع سبب افزایش حساسیت به محیط زیست و جوامع انسانی شده است. در این تحقیق عملکرد جوانه زنی بذرهای اقاقیا، ارغوان، زبان گنجشک، زیتون تلخ و آیلان توس در قالب یک طرح بلوک کاملا تصادفی با سه تکرار (هر تکرار سه گلدان) بررسی شد. شمارش جوانه زنی بذرها با توجه به میانگین زمان ظهور اندام هوایی روی خاک در گلدان ها شروع شد و این شمارش تا انتهای جوانه زنی انجام گرفت و خصوصیات رویشی اولیه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با افزایش آلودگی، بیشتر شاخص های اندازه گیری شده جوانه زنی بذر و دانهال گونه های بررسی شده کاهش یافت. تیمار خاک آلوده به 400 گرم در کیلوگرم لجن نفتی به عنوان بالاترین سطح آلودگی نه تنها سبب کاهش سرعت و میانگین مدت زمان جوانه زنی در بذور زبان گنجشک نشد، بلکه میانگین درصد جوانه زنی (21 درصد) و شاخص بنیه بذر (91/33 درصد) نسبت به دیگر گونه ها کمتر کاهش یافت. نتایج بررسی پاسخ رشد گونه های بررسی شده نیز نشان داد که عملکرد رشد در گونه زبان گنجشک به اندازه گونه های دیگر در شرایط آلودگی لجن نفتی کاهش نیافت، درحالی که در برخی از گونه های یررسی شده تا 76 درصد در صفات رشد آنها تحت آلودگی شدید کاهش مشاهده و ثبت شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
467 تا 480
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796369 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!