بررسی اپیدمیولوژیک وضعیت بیماران مبتلا بهHIV/AIDS تحت پوشش مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهر بندرعباس در سال های 1384 تا 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
همه گیری AIDS (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) و HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) اکنون جدی ترین تهدید بهداشت عمومی در جهان محسوب می گردد. HIV با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن انسان باعث آسیب و ابتلا به عفونت های فرصت طلب می شود. الگوی همه گیری این بیماری به شدت به رفتارهای پرخطر به عنوان یک عامل عمده در سطح اجتماع وابسته است. هدف از این مطالعه، بررسی اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به HIV/AIDS تحت پوشش مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بندرعباس از سال 1384 تا 1394 می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی که در سال 1395 انجام شد، 426 نفر بیمار HIV مثبت دارای سن 18 سال و بالاتر که طی سال های 1384 تا 1394 تحت مراقبت مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهر بندرعباس بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مراقبت بالینی با استفاده از چک لیست محقق ساخته، توسط پرسنل مرکز مشاوره از پرونده بیماران استخراج گردید. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سنی بیماران 02/8±30/36 سال بود، اکثر آن ها در گروه سنی 44-18 سال قرار داشتند و 73 درصد (311 نفر) مرد بودند. بیست و سه درصد (92 نفر) بیماران در مرحله AIDS قرار داشتند. بیشترین نحوه آلودگی بیماران، اعتیاد تزریقی 4/62 درصد (266 نفر) و بعد از آن رابطه جنسی 5/42 درصد (181 نفر) بود.
نتیجه گیری
یافته های این بررسی نشان داد اکثر افراد مبتلا به HIV/AIDS، از طریق اعتیاد تزریقی دچار این بیماری شده اند. بنابراین، آموزش صحیح و مشاوره مناسب در پیش گیری و کنترل عوامل خطر این بیماری و کاهش بروز آن در جامعه موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
969 تا 982
لینک کوتاه:
magiran.com/p1797137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!