Prometheum rechingeri، گزارشی جدید برای فلور ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تیره گل ناز (Crassulaceae)، دارای 33 تا 34 جنس و 1440 تا 1500 گونه در دنیا می باشد که اکثر گیاهان این تیره گوشتی می باشند (Eggli et al. 1995، Thiede & Eggli 2007). از این تعداد، شش جنس و 34 گونه در ایران رویش دارند (Akhiani 2000، Joharchi & Akhani 2006). اخیرا،Prometheum (A. Berger) H. Ohba توسط اوهبا (Ohba 1978) با داشتن هشت گونه، به عنوان جنسی مستقل از Sedum L. در نظر گرفته شده است که شواهد مولکولی نیز این جدایی را تایید می کند. جنس مذکور عنصر ایرانو-تورانی است و در شمال یونان، ترکیه، ارمنستان، ناحیه قفقاز، شمال شرق عراق و شمال غرب ایران پراکنش دارند.
از این جنس تا به حال، دو گونهP. pilosum (M. Bieb.) H. Ohba تحت نامSedum pilosum M. Bieb. وP. sempervivoides (M. Bieb.) H. Ohba با نامSedum sempervivoides M. Bieb. از ایران گزارش شده است. براساس سه نمونه جمع آوری شده از استان آذربایجان غربی،Prometheum rechingeri (C.-A. Jansson) ''t Hart برای نخستین بار از ایران گزارش می شود. این دو گونه به همراه P. rechingeri، گیاهانی مختص نواحی مرتفع کوهستانی بوده و اغلب در ارتفاعات بالای 2000 متر از سطح دریا در شمال غرب کشور (استان های آذربایجان شرقی و غربی) پراکنش دارند. در این مقاله، توضیحاتی مختصر در مورد تاریخچه تاکسونومی این جنس و گونه های آن به همراه شرح مورفولوژیکی و تصاویر مربوط توضیح داده شده است. همچنین، کلید شناسایی برای سه گونه موجود از این جنس در ایران نیز تهیه و ارایه گردیده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1797419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!