تحلیل خشکسالی رودخانه مرزی الوند با استفاده ازداده های سنجش از دور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
داده های سنجش از دور قادر به ارائه جدیدترین اطلاعات برای مطالعه پوشش زمین و تغییرات کاربری ها می باشند. تشخیص پوشش اراضی کمک شایانی به مدیریت مناطق و تصمیم گیری می کند. هم چنین مقایسه تصاویر بدست آمده از یک دوره زمانی مشخص می تواند روند تغییرات هر منطقه را نشان دهد. هدف از این مطالعه تعیین شاخص گیاهی مناسب جهت بررسی خشکسالی در منطقه نیمه خشک قصرشیرین می باشد. الوند یکی از اصلی ترین مرز رودخانه ای در غرب ایران است، که بخشی از مرز ایران و عراق روی آن قرار دارد. رودخانه الوند دارای رژیم آبدهی متغیر در طول سال است؛ به طوری که 84 درصدجریان آب رودخانه مربوط به ماه های دی تا اردیبهشت است. بدین منظور با استفاده از تصاویر ماهواره ای لندست، سنجنده TMکه مربوط به قبل از خشکسالی و نیز تصاویر ETM که مربوط در زمان خشکسالی برداشت شده اند تغییرات پوشش گیاهی رودخانه به کمک شاخص پوشش گیاهی(NDVI)جهت بررسی خشکسالی مورد ارزیابی قرارگرفت. همچنین نمایه تاثیر خشکسالی با تلفیق عناصر اقلیمی، هیدرومتری و شاخص پوشش گیاهی با استفاده از تصاویر ماهواره ای محاسبه شد. و خروجی آن به صورت نقشه و نمودارهای موضوعی ارائه شد. نتایج پژوهش حاکی از روند منفی تغییرات و کاهش پوشش گیاهی در حوضه مورد بررسی می باشد، و 180189 هکتار پوشش گیاهی از بین رفته اندو آوردهای رسوبی انشعابات فرعی و فرسایش آبی ناشی از خشکسالی باعث تخریب مراتع در پایاب رودخانه شده اند. لذا تخریب پوشش طبیعی منطقه بخصوص اراضی مرتعی و دیم زارها و میزان نگاهداشت اولیه کاهش یافته است. همچنین نتایج پژوهش کارایی و قابلیت مطلوب شاخص NDVI را در تحلیل و تفسیر خشکسالی تایید می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!