نرمال سازی دمای سطح بدست آمده از تصاویر ماهواره ای نسبت به پارامترهای محیطی با اساس معادلات بیلان انرژی خاک و پوشش گیاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نرمال سازی دمای سطح نسبت به عوامل محیطی، از اهمیت بالایی در مطالعات علمی و تصمیمات مدیریتی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، بکارگیری مدلی فیزیکی بر اساس معادلات بیلان انرژی خاک و پوشش گیاهی، برای نرمال سازی دمای سطح نسبت به پارامترهای محیطی است. به این منظور از تصویر ماهواره ای لندست 7، محصول دمای سطح AST08، محصول بخار آب MOD07، مدل رقومی ارتفاع ASTER، مجموعه داده های هواشناسی و اقلیمی و مجموعه داده های دمای سطح واقعی استفاده شد. در پژوهش حاضر، برای محاسبه دمای سطح لندست 7، از الگوریتم تک کاناله، تابش ورودی به سطح از مجموع تابش مستقیم و پراکنده خورشید و سطوح همسایه، نرخ افت محیطی از مدل رقومی ارتفاع و پوشش گیاهی از شاخص NDVI استفاده شد. درنهایت با تشکیل معادلات بیلان انرژی برای پوشش های خاک خشک و مرطوب و پوشش گیاهی با تنش و بدون تنش، دمای پوشش های مختلف با بهره گیری از روش نیوتن استخراج و با بهینه سازی پارامترها ی مدل به دو صورت بهینه سازی سراسری و محلی، دمای سطح مدل شده و نرمال شده بدست آمد. برای ارزیابی دقت نتایج، از شاخص های ضریب همبستگی و RMSE بین مقادیر دمای سطح مدل شده، بدست آمده از تصویر ماهواره ای و اندازه گیری شده زمینی و واریانس مقادیر دمای سطح نرمال شده استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده این است که در حالت بهینه سازی سراسری، مقادیر معیارهای ضریب همبستگی، RMSE و واریانس برای داده AST08 به ترتیب 89/0، 6/2 و 44/6 و برای داده لندست 7 به ترتیب 93/0، 08/2 و 1/1 و در حالت بهینه سازی محلی، مقادیر این معیارها برای داده AST08 به ترتیب 962/0، 61/1 و 71/0 و برای داده لندست 7 به ترتیب 977/0، 2/1 و 13/0 است. بررسی نتایج پژوهش نشان داد که در هر دو روش بهینه سازی سراسری و محلی، کارایی تصویر لندست 7 برای نرمال سازی دمای سطح، از ASTER بالاتر است. همچنین استفاده از روش بهینه سازی محلی نسبت به بهینه سازی سراسری برای برآورد مقادیر بهینه پارامترهای مجهول، سبب افزایش دقت نتایج نرمال سازی شد. به صورت کلی، نتایج حاصل از پژوهش، نشان دهنده کارایی مناسب مدل ارائه شده برای نرمال سازی دمای سطح نسبت به پارامترهای محیطی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!