ارزیابی و مقایسه کارایی کرنل های ثابت و انطباقی در رگرسیون وزندار جغرافیایی برای مدلسازی بیماری لپتوسپیروز در استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیش از 200 نوع بیماری مشترک بین دام و انسان در جهان وجود دارند که لپتوسپیروز یکی از مهمترین آنها به شمار می رود. هر ساله با شروع فصل شالیکاری در شمال کشور، این بیماری شیوع پیدا کرده و در مواردی منجر به مرگ و میر می شود. در مقایسه با سایر استانها در چند سال اخیر، استان گیلان بیشترین میزان گزارش بیماری لپتوسپیروز را به خود اختصاص داده است و از این جهت مطالعه و مدلسازی این بیماری در استان فوق از الویت زیادی برخوردار است. در این تحقیق کارایی کرنل های ثابت و انطباقی در روش رگرسیون وزندار جغرافیایی (GWR) جهت مدلسازی بیماری لپتوسپیروز و تاثیر 7 عامل محیطی بر آن در سال های 2009 تا 2011 در سطح دهستان های استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است. از دو معیار ضریب تبیین و خطای میانگین مربعات نیز برای ارزیابی نتایچ استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کرنل انطباقی نسبت به کرنل ثابت و نیز وزندهی زوج مربعی در مقایسه با وزندهی گوسین به ترتیب عملکرد بهتری دارند. از نظر معیارهای انتخاب پهنای باند به ترتیب AIC، CV و BICنقش مفیدتری دارند. از نظر متغیرهای محیطی نیز، پارامترهای متوسط دما، رطوبت و تبخیر بیشترین رابطه مثبت و ارتفاع و شیب رابطه عکس با بیماری لپتوسپیروز نشان می دهند. نقشه های تهیه شده از توزیع بیماری نشان می دهند که مناطق مرکزی استان گیلان بیشتر از سایر مناطق در معرض ابتلا به این بیماری بوده و مدیریت و کنترل این بیماری در این مناطق از الویت بیشتری برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799421 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!