ارزیابی دقت و بررسی روش تبدیل قطاعی در تعیین جابجایی دو بعدی نقاط ناشی از رانش زمین با استفاده از تصاویر ماهواره ای (IRS P5)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تعیین بردارهای جابجایی ناشی از لغزش زمین، مرحله مقدماتی و اساسی در تهیه نقشه های ریسک پذیری رانش را تشکیل میدهد. هدف از این مقاله، اعتبار سنجی روشی مبتنی بر تبدیل قطاعی (localized) در تعیین بردارهای جابجایی دو بعدی در مناطق متاثر از رانش زمین است. برای این منظور، از تصاویر دید عقبنگر IRS P5 در دو اپوک زمانی با فاصله زمانی یکسال در منطقه ای در استان اردبیل، استفاده شده است. هدف اصلی این مقاله، استفاده از مشاهدات زمینی موجود در منطقه تحت رانش به منظور تحلیل و ارزیابی دقیقتر صحت مقادیر محاسبه شده در میزان جابجایی منطقه زمین رانش با روش قطاعی می باشد. روش تبدیل قطاعی می تواند در مستند سازی و تهیه نقشه های متوسط مقیاس در سطح کشور برای مناطقی که دارای مقادیر قابل توجه رانش هستند و نیز پایش مستمر این مناطق استفاده شود و با توجه به اینکه مناطق تحت رانش معمولا قطاع کوچکی از کل تصویر ماهواره ای را تشکیل میدهند، روش قطاعی، همانطور که در این تحقیق نشان داده شده است، میتواند کارآیی قابل قبولی داشته باشد. به منظور نشان دادن کارآیی و دقت این روش جهت مستندسازی و پایش رانش زمین، از اندازه گیری های زمینی انجام شده بوسیله GPS توسط شرکت مهندسین مشاور ایستاسنج دقیق، جهت تحلیل کلی روش قطاعی، استفاده شد. جهت انجام این مقایسه، نقاطی که در خارج منطقه زمین رانش دارای مشاهدات زمینی بودند، در تصاویر ماهواره ای شناسایی گردیدند و با تصحیح خطای شیفت ضرائب RPC به کمک این نقاط، هم مرجع سازی مکانی بین نقاط اندازه گیری شده در تصویر و مشاهدات زمینی صورت گرفت. به علت عدم همزمانی مشاهدات زمینی و زمان های تصویربردای ماهواره ای، هم مرجع سازی زمانی برای این نقاط نیز ضروری بود. هم مرجع سازی زمانی با یک انترپوله خطی انجام شد. نحوه مقایسه بردارهای جابجایی استخراج شده از تصاویر و مشاهدات زمینی و دقت نهایی بدست آمده در بردارهای جابجایی، در این مقاله گزارش شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!