بررسی تطبیقی پناهندگی در فقه و حقوق بین الملل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پناهندگی که قدمتی به اندازه زندگی اجتماعی بشری داشته و در هر عصر و هر جامعه طبق باورها و فرهنگ خود راه حلی برای آن اندیشیده اند. یکی از موضوعات مهم و جدید در حقوق بین الملل حقوق پناهندگان می باشد و فقه امامیه نیز به مسئله پناهندگی پرداخته است. وجود احکام و مقررات فقهی و همچنین اشاره صریح قرآن کریم و روایات اسلامی به پناهندگی و حقوق و قواعد آن ازاهمیت موضوع تحقیق می باشد. از آنجا که مساله پناهندگی در جهان روز به روز گسترش می یابد آشنایی پناهندگان با حقوق خود امری ضروری می باشد.
روش تحقیق: روش تحقیق حاضر گویای بر اساس روش توصیفی – تحلیلی و بر پایه اسناد و منابع کتابخانه ای نگاشته شده است .
یافته ها
نتایج پژوهش حاضر گویای این است که کلیه حقوق و قواعد بیان شده در منابع بین المللی در خصوص پناهندگان، در منابع اسلامی نیز در نظر گرفته شده است و پناهندگی از دید فقهی ماهیت عقدی دارد ولی در حقوق بین الملل جنبه حق و تکلیفی دارد و از مهمترین تکالیف پناهندگان در کشور پذیرنده، رعایت قوانین و مقررات دولت پذیرنده بوده است و در صورت عدم رعایت دولت پذیرنده می تواند او را از کشور اخراج نماید.
نتیجه گیری
در کنوانسیون1951 به موارد جزئی پناهندگی اشاره و تاکید شده است ولی در فقه اسلامی به جزئیات زیاد پرداخته نشده است. اما به دلیل اینکه اغلب این حقوق منافاتی با شرع و نظم عمومی مدنظر اسلام ندارد و می تواند در شرایط عقد امان ذکر گردد و پناهنده هم در فقه اسلامی و هم در حقوق بین الملل معانی مشترکی دارد و در حقوق بین الملل پناهندگی به دلایل سیاسی، مذهبی، نژادی، عضویت در گروه های خاص اجتماعی، جنسیت و از ترس جان و مال و شکنجه به کشور پذیرنده پناهنده می شود. پناهندگی در فقه اسلامی نیز نوعی ترس موجه است با این تفاوت که در حقوق بین الملل مسئله ترس از تعقیب و آزار بوده است و در فقه اسلامی، اختلاف دینی و در واقع شرک عنصر اساسی در پناهندگی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!