تعیین ارتباط بین پارامترهای رسوب شناسی و مورفولوژی تپه های ماسه ای خطی شمال آهنگران، شرق ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعات میدانی و بررسی تصاویر ماهواره ای، وجود تپه های ماسه ای خطی را در شمال منطقه آهنگران شهرستان زیرکوه (استان خراسان جنوبی) واقع در شرق ایران اثبات نمود. در بررسی تپه های ماسه ای، مجموعا تعداد 21 تپه در پنج ایستگاه و در موقعیت های جغرافیایی مختلف بررسی شد. با توجه به مطالعات انجام شده بر روی پارامترهای رسوب شناسی، تپه های ماسه ای آهنگران از نظر مورفولوژی به دو نوع ساده و مرکب دسته بندی شد. همچنین نتایج به دست آمده از بررسی های رسوب شناسی، حاکی از رابطه معنادار بین پارامترهای رسوبی و مورفولوژی تپه های ماسه ای مورد مطالعه می باشد. به این معنی که در بخش های مرکزی و غربی ناحیه مورد مطالعه، با تغییر پارامترهای رسوبی، مورفولوژی تپه های ماسه ای نیز از نوع ساده به مرکب تغییر می کند. از دیگر خصوصیات تپه های خطی شرق ایران، الگوی ریزدانه برای خط الراس بوده که برای دون های خطی ماسه ای مورد مطالعه معرفی شد. مقایسه پارامترهای رسوب شناسی محدوده پژوهشی با سایر نقاط دنیا مانند کالاهاری، نامیبیا، استرالیا و سینای مصر نشان می دهد که تپه های ماسه ای آهنگران با میانگین اندازه 34/2 فی در محدوده اندازه دانه های سایر نقاط قرار داشته، اما در مقایسه با آنها جورشدگی پایین تری در حد 79/0 نشان می دهد که این ویژگی تپه های خطی آهنگران را از سایر نقاط متمایز می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!