بررسی وضعیت اشتغال در بخش گردشگری مورد مطالعه (استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه گردشگری از بخش های مهم در فعالیت های اقتصادی به شمار آمده و همواره از دیدگاه های گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر نیز به بررسی کارکرد گردشگری در ایجاد اشتغال در شهرستان های استان گیلان و تاثیر آن بر توسعه متوازن منطقه ای طی دو دوره زمانی 1375-1385 و 1385-1390پرداخته است؛ روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات مورد نیاز با تکیه بر اطلاعات اسنادی، جمع آوری و برای تحلیل اثرات اشتغال زایی بخش گردشگری از «تعداد شاغلین فعالیت های مربوط به تامین جا و غذا» به عنوان جایگزین در این زمینه استفاده شده است. یافته های تحقیق با استفاده از مدل های تغییر مکان – سهم، ضریب مکانی و ضریب آنتروپی حاکی از آن است که طی این دوره های زمانی بخش گردشگری در استان دارای رشد اشتغال زایی مثبت بوده است، در حالیکه که توزیع آن در شهرستان های استان در دوره زمانی 1375-1385 در راستای توسعه ی متوازن منطقه ای و در دوره زمانی 1385-1390 در این راستا نبوده و به طور عمده به نفع شهرستان رشت بوده است. در دوره زمانی 1375-1385 شهرستان های آستارا، رشت، شفت و صومعه سرا و فومن در این بخش اقتصادی نسبت به استان، دارای رشد کمتر و سایر شهرستان ها یعنی آستانه اشرفیه، بندرانزلی، تالش، رودبار و رودسر، لاهیجان و لنگرود دارای رشد بیشتر بوده اند. همچنین در بازه زمانی 1385-1390 به جز شهرستان های رشت، رودسر، لاهیجان و ماسال که رشد اقتصادی بیشتر نسبت به استان داشته اند، 12 شهرستان دیگر یعنی آستارا، آستانه اشرفیه، املش، بندرانزلی، تالش، رضوانشهر، رودبار، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، فومن، لنگرود در این خصوص دارای رشد منفی بوده اند. علاوه بر این طی دوره اول شهرستان های فومن، آستانه اشرفیه و لنگرود و طی دوره دوم شهرستان های رشت، املش و لاهیجان موفق ترین عملکرد را در حوزه ی افزایش سهم اشتغال بخش گردشگری داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!