برآورد زیست توده درختی توده های راش جنگلهای شمال ایران با داده های ماهواره لندست 5 (مطالعه موردی: جنگل خیرود)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در دهه های اخیر برآورد و محاسبه میزان زیتوده چوبی در توده های جنگلی با روش های سنجش از دوری از اهمیت زیادی برخوردار شده است. در این تحقیق با استفاده از داده های سنجنده TM ماهواره لندست 5 به برآورد زیتوده روی زمینی (AGB) درختان راش جنگل های شمال ایران پرداخته شده است. پیش پردازش و پردازش های مورد نیاز بر روی تصاویر منطقه مورد مطالعه صورت گرفت. برای محاسبه زمینی مقدار زیتوده تعداد 65 قطعه نمونه با ابعاد 45×45 متر در راشستان های خالص سری های گرازبن و نم خانه جنگل خیرود برداشت شد. در قطعات نمونه، قطر برابر سینه درختان قطورتر از 5/7 سانتی متر برداشت و در نهایت میزان زیتوده در هر قطعه نمونه محاسبه شد. تعداد 45 قطعه نمونه برای مدل سازی، 20 قطعه نمونه برای اعتبارسنجی و از روش آماری پارامتریک رگرسیون خطی چندمتغیره برای مدل سازی استفاده شد. بررسی همبستگی پیرسون بین زیتوده روی زمینی در قطعات نمونه زمینی و ارزش های طیفی متناظر در باندهای اصلی و مصنوعی نشان داد که باند مادون قرمز نزدیک (باند4)، بیشترین میزان همبستگی را با زیتوده روی زمینی دارد و ضریب همبستگی آن 427/0 در سطح 99 درصد اطمینان است. اجرای رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام بین زیتوده روی زمینی و تمام متغیرهای دورسنجی اعم از باندهای اصلی و مصنوعی، نشان داد که مدل AGB= 6/682b4 – 206/693 (همانند رگرسیون خطی ساده بین زیتوده و باند مادون قرمز نزدیک) با مقدار ضریب تعیین تعدیل شده 164/0 و درصد مجذور میانگین مربعات خطا برابر با 4/15درصد، مناسب ترین مدل برای برآورد زیتوده روی زمینی توده های راش جنگل های منطقه مورد مطالعه این تحقیق است. بر پایه خطای برآورد به نسبت کم مدل، می توان نتیجه گیری کرد که با استفاده از چنین داده هایی، زیتوده را در توده های راش خالص می توان به نسبت خوب برآورد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!