عوامل مرتبط با عملکرد زنان در انجام خودآزمایی منظم پستان یا مراجعه به مراکز بهداشتی برای معاینه و ماموگرافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
سرطان پستان، به عنوان شایع ترین سرطان زنان در صورت عدم تشخیص به موقع و عدم درمان منجر به مرگ خواهد شد و در صورت تشخیص زودرس و به موقع در مراحل اولیه شانس بهبودی افزایش خواهد یافت. هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل مرتبط با عملکرد زنان در انجام خودآزمایی منظم پستان یا مراجعه به مراکز بهداشتی برای معاینه و ماموگرافی بود
ابزار و
روش ها
در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در سال 1391، تعداد 9260 نفر از زنان 65-20ساله استان اصفهان به روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای از مناطق مختلف انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. متغیرهای زمینه ای، آگاهی از عوامل خطر، علایم و نشانه ها و باورها در مورد تشخیص سرطان پستان به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده عملکرد زنان در نظر گرفته شدند. تحلیل داده ها با نرم افزار STATA 13 و توسط آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون لجستیک تک متغیره و چندمتغیره صورت گرفت.
یافته ها
7/55% افراد آگاهی ضعیفی در مورد عوامل خطر سرطان داشتند. آگاهی از علایم و نشانه های سرطان پستان در 7/83% افراد نسبتا خوب بود. همچنین باور زنان از تشخیص و درمان سرطان پستان ضعیف ارزیابی شد. آگاهی از عوامل خطر (2/1=OR)، آگاهی از علایم و نشانه ها (5/1=OR) و باورها (3/1=OR) پیش بینی کننده های مثبت عملکرد بودند.
نتیجه گیری
عوامل زمینه ای، آگاهی از عوامل خطر سرطان، آگاهی از علایم و نشانه های سرطان پستان و اعتقاد و باور به موثربودن معاینه، موجب افزایش عملکرد زنان (خودمعاینگی یا مراجعه به مراکز بهداشتی برای معاینه) برای معاینه سرطان پستان می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!