مقایسه اثرات حاد و مزمن تزریق 1- (3-کلروفنیل) پیپیرازین و میانسرین بر خمیازه و نعوظ آلت تناسلی در موش های صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
خمیازه کشیدن یک رفتار فیلوژنتیک و مسری است که همراه با کشش یا نعوظ آلت تناسلی در پستانداران، پرندگان و خزندگان تحت شرایط مختلف مشاهده می شود. هدف این پژوهش، تعیین اثرات تزریق حاد و مزمن 1- (3-کلروفنیل) پیپیرازین و میانسرین بر خمیازه و نعوظ آلت تناسلی در موش های صحرایی نر بالغ بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، 30 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 300-250گرم به طور تصادفی به سه گروه 10تایی شامل؛ گروه دریافت کننده تزریق زیرجلدی سالین به عنوان گروه کنترل، گروه دریافت کننده تزریق زیرجلدی 1- (3-کلروفنیل) پیپیرازین به میزان 5/0میلی گرم بر کیلوگرم و گروه دریافت کننده تزریق زیرجلدی میانسرین به میزان 2/0میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. پس از تزریق زیرجلدی در فاز حاد (روز اول) و فاز مزمن (روز چهاردهم)، تعداد خمیازه و نعوظ آلت تناسلی به مدت 60 دقیقه مشاهده و ثبت شد. داده ها با نرم افزار SPSS 13 و آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، تعقیبی توکی و T زوجی تحلیل شدند.
یافته ها
گروه میانسرین در فاز حاد، در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری در تعداد خمیازه (01/0p<) و نعوظ آلت تناسلی (05/0p<) نشان داد. گروه مزمن میانسرین کاهش معنی داری نسبت به گروه حاد در تعداد خمیازه (01/0p<) و نعوظ آلت تناسلی (05/0p<) داشت. 1- (3-کلروفنیل) پیپیرازین، در مقایسه با گروه حاد فقط در فاز مزمن افزایش معنی داری در تعداد خمیازه نشان داد (05/0p<).
نتیجه گیری
تجویز حاد میانسرین باعث افزایش و تجویز مزمن آن باعث کاهش تعداد خمیازه و نعوظ آلت تناسلی موش های صحرایی می شود. 1- (3-کلروفنیل) پیپیرازین فقط در فاز مزمن موجب افزایش تعداد خمیازه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!