بررسی آلودگی های انگلی مدفوعی در خزندگان در اسارت شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ضرورت انجام مطالعه: خزندگان به ویژه انواعی که از حیات وحش صید می شوند ممکن است آلوده به انواع انگل ها باشند. در شرایط اسارت به دلیل وجود استرس هایی مانند تراکم بالا و عدم تغذیه صحیح، حیوان ضعیف شده و علایم بالینی در حیوان ظاهر می گردد.
هدف مطالعه
با توجه به افزایش تمایل به نگهداری خزندگان به عنوان حیوان خانگی و با توجه به معدودبودن مطالعات در زمینه انگل های موجود در خزندگان در ایران و دنیا و با نظر به این که اطلاعات در این زمینه در کشور غالبا محدود به گزارشات موردی می باشند، در این طرح تلاش شد تا شیوع انگل های قابل ردیابی در مدفوع انواع خزندگان که به نوعی در تماس نزدیک با جوامع انسانی هستند، مانند انواع گونه های موجود در مجموعه های خصوصی، مجموعه های زیستی عمومی و خزندگان خانگی منفرد استان تهران مورد برررسی و شناسایی قرارگیرند.
مواد و روش کار
تعداد 100 نمونه مدفوع از رده خزندگان، شامل مارها، مارمولک ها، تمساح ها و لاک پشت ها از نظر آلودگی به انواع انگل های گوارشی تک یاخته ای و پریاخته ای به روش گسترش مرطوب، شناورسازی، رنگ آمیزی زیل نیلسن و گسترش با لوگول مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه نمونه مدفوع 54 مارمولک، 34 مار، 11 لاک پشت و یک نمونه مدفوع از کروکودیل مشتمل بر 28 گونه خزنده، مورد بررسی انگل شناسی قرار گرفتند. 52% نمونه ها آلودگی انگلی داشتند. انواع تک یاخته های آپی کمپلکسا شامل کریپتوسپوریدیوم، ایزوسپورا و ایمریا، همچنین تک یاخته تاژک دار تریکومونادی، تک یاخته مژه دار بالانتیدیوم و نیز آمیب و انواع تخم های نماتود جنین دار، اکسیورید و لارودار از انگل های شناسایی در نمونه های مورد بررسی بودند.
بحث و نتیجه گیری
آلودگی انگلی در خزندگان در اسارت شیوع بالایی داشته و در صورت بروز علایم بالینی باید با مداخلات درمانی همراه گردند. به علاوه با توجه به غیربومی بودن برخی از گونه های بررسی شده در این مطالعه، یکی از نکاتی که در مورد خزندگان به عنوان حیوان خانگی باید مدنظر دامپزشکان باشد آگاه نمودن افراد در مورد خطرات احتمالی ناشی از رهاسازی عمدی یا فرار گونه های غیربومی در محیط زیست می باشد. در این راستا سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی نیز دارای نقش غیرقابل انکاری بوده و نیاز است با سنجش مداوم بازار حیوانات خانگی و ارزیابی خطرات زیست محیطی آنها، نسبت به وضع قوانین مناسب و اطلاع رسانی های مناسب اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!