اثر برنامه تغذیه قبل از بلوغ بر متابولیتهای خونی و برخی از پاسخ های فیزیولوژیکی بره های ماده کردی در زمان شیرگیری و جفتگیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش
زمینه
مدیریت تغذیه قبل از بلوغ بر سلامت، تولید مطلوب و عملکرد تولید مثلی حیوانات ضروری است.
هدف
در این مطالعه تاثیر جیره با انرژی و پروتئین پایین و بالا بر رشد بدن، متابولیت های خونی و شاخص سلامت ذاتی در بره میش های کردی در قبل از بلوغ بررسی شد.
روش کار
برای این منظور 40 راس بره میش کردی سالم (سن 6/8 ± 30 روز و وزن 4/3 ± 2/10 کیلوگرم) به صورت تصادفی در پیش از شیرگیری به یکی از دو جیره آزمایشی اختصاص داده شدند: جیره با انرژی و پروتئین بالا (HEP: 2.50 مگاکالری انرژی قابل متابولیسم در کیلوگرم ماده خشک و 148 گرم پروتئین خام در کیلوگرم ماده خشک) یا جیره با انرژی و پروتئین پایین (LEP: 2.02 مگاکالری انرژی قابل متابولیسم در کیلوگرم ماده خشک و 87 گرم پروتئین خام در کیلوگرم ماده خشک). در زمان شیرگیری نیمی از بره های هر گروه جدا و به صورت تصادفی به جیره HEP یا LEP اختصاص داده شدند. بنابراین در دوره پس از شیرگیری چهار تیمار وجود داشت : H-H : HEP پیش و پس از شیرگیری)، H-L : HEP در پیش و LEP در پس از شیرگیری)، L-H: LEPدر پیش و HEP در پس از شیرگیری) و L-L : LEP در پیش و پس از شیرگیری، تیمار کنترل). اثر تیمارها روی مصرف ماده خشک، مصرف شیر، متابولیت های سرم، شاخص های ایمنی ذاتی و رشد بررسی شد.
نتایج
برنامه تغذیه ای قبل از بلوغ پارامترهای ذکر شده را در دوره پس از شیرگیری را به طور معنی داری تحت تاثیر قرار داد (P<0.05). تیمارهای آزمایشی در دوره پس از شیرگیری به طور معنی داری غلظت متابولیت های خونی به استثنای کلسیم را کاهش داد (P<0.05). شمار سلول های سفید خون، نوتروفیل ها، لیمفوسیت ها و مونوسیت های تیمار H-L نسبت به سایر تیمارها بیشتر بود (P<0.05). نتیجه گیری، مشاهده شد که میزان مصرف انرژی و ذخایر بدنی عامل مهم تنظیم کننده رشد در بره میش های کردی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!