شناسایی و ارزیابی جنبه های نافذ محیط زیستی مرتبط با پساب نیروگاه حرارتی خورشیدی یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سیستم مدیریت زیست محیطی به دنبال ایجاد الزاماتی برای سازمان هاست تا کمترین آسیب را به محیط اطرافشان وارد کنند. یکی از مهم ترین جنبه های محیط زیستی نیروگاه های حرارتی، تاثیر بر روی منابع آبی است، زیرا علاوه بر مصرف بالای نیروگاه ها، پساب خروجی از نیروگاه ها نیز در طی فرآیند تولید، به انواع آلاینده ها آلوده می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کمی و کیفی جنبه های نافذ بر منابع آب مصرفی نیروگاه حرارتی و ارائه راهکارهای مدیریتی آن انجام شد.
مواد و روش ها
پارامترهای کیفی پساب صنعتی نیروگاه در طول سال 1394 پایش شد تا در صورت عدم تطابق در غلظت آلاینده ها با استاندارد، ارزیابی های لازم صورت گیرد. بدین منظور، از نمونه های پساب صنعتی که پس از خنثی شدن به حوضچه تبخیر تخلیه می شود، اندازه گیری صورت گرفت. از آزمون Kolmogorov-Smirnov برای مقایسه آلاینده های پساب صنعتی با استاندارد محیط زیست استفاده شد. جنبه های نافذ بر اتلاف و آلوده سازی منابع آبی مصرفی نیروگاه با تکیه بر روش ارزیابی ریسک آنالیز مقدماتی خطر و ویلیام فاین شناسایی و اقدامات موثر جهت کاهش و پایش جنبه های شناسایی شده صورت گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج مطالعه، پساب صنعتی با سطح اطمینان 99 درصد با لحاظ استاندارد محیط زیستی، فاقد آلودگی به عناصر سنگین است. از میان ریسک های تاثیرگذار بر منابع آبی، 77 ریسک با اولویت پایین، 60 ریسک با اولویت متوسط و 13 ریسک با اولویت بالا شناسایی شدند. بخش تصفیه خانه شیمی و واحد بخار، بیشترین تعداد ریسک های شناسایی شده را شامل شدند. از میان استراتژی های کنترل ریسک، کاهش شدت ریسک با 73 درصد موثرترین استراتژی انتخابی است. 14 درصد استراتژی ها مربوط به حذف، 10 درصد مربوط به انتقال و 3 درصد مربوط به پذیرش ریسک بود.
نتیجه گیری
تلفیق روش های ارزیابی ریسک و اندازه گیری غلظت آلاینده های محیط زیستی با نظام مند ساختن فرآیند شناسایی جنبه ها، می توانند موجب افزایش دقت و صحت نتایج برآورد ریسک شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!