ارزیابی هیجده مدل تبخیر و تعرق مرجع در شرایط آب و هوایی دشت اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تبخیر و تعرق یکی از عوامل مهمی است که دانستن مقدار دقیق آن، برای تعیین نیاز آبی و طراحی سامانه های آبیاری ضروری می باشد. یکی از راه های تعیین تبخیر و تعرق استفاده از مدل های تجربی است، اما برای استفاده در هر منطقه باید ابتدا آن ها را مورد ارزیابی قرار داد. برای این منظور در این تحقیق 18 مدل برآورد تبخیر و تعرق در مقایسه با نتایج لایسی مترهای زهکش دار و مدلپنمن- مونتیث فائو (FAO56) مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر درایستگاه تحقیقاتی هانگار دانشگاه محقق اردبیلی و در شهر اردبیل انجام شد. جهت این کار گیاه چمن در سه لایسی متر و در اطراف لایسی مترها کشت گردید. مقدار تبخیر و تعرق چمن توسط لایسی مترهای حجمی بر اساس اندازه گیری اجزای بیلان آب (حجم آب ورودی، حجم آب خروجی، ذخیره رطوبت و تبخیر و تعرق )، برآورد گردید. برای برآورد تبخیر و تعرق پتانسیل تعداد 18 مدل شامل انواع مدل ها اعم از دمایی، تشعشعی و ترکیبی انتخاب شد. از ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اردبیل برای تهیه اطلاعات مورد نیاز برای مدل ها استفاده شد. علاوه بر نتایج مربوط به لایسی مترها، تبخیر و تعرق به دست آمده از مدل پنمن- مانتیث فائو نیز به عنوان مرجع مقایسه کارآیی مدل ها مورد استفاده قرار گرفت. کارآیی مدل های برآورد تبخیر و تعرق با استفاده از شاخص های آماری، ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE)، میانگین خطای مطلق (MAE)، درصد خطای تخمین (PE)، نسبت میانگین (MR) و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که برای همه ی مدل ها، پراکندگی نقاط اطراف خط یک به یک زیاد است، یا هم خوانی جواب آن ها با نتایج جواب لایسی متری خیلی مناسب نیست. از طرفی برخی از این مدل ها بیش برآورد و برخی از آن ها با کم برآوردی تبخیرو تعرق را محاسبه می کنند.با استفاده از شاخص های آماری می توان گفت که در مقایسه با نتایج لایسی متری، در محل تحقیق مناسب ترین مدل ها، به ترتیب بلانی کریدل، راوازانی و همکارانو مدل Rn و ضعیف ترین مدل ها به ترتیب ایرماک و مدل های والیانتزاس می باشد.به صورت کلی تناسب نتایج مدل ها نسبت به نتایج مدل پنمن مانتیث فائو در مقایسه با نتایج آن ها نسبت به نتایج لایسی متری، قابل قبول تر بود. همچنین با توجه به محک های آماری در محل تحقیق نسبت به مدل پنمن- مانتیث فائو، مناسب ترین مدل‏ها به ترتیبتورک ، برتی و همکاران و تراجوکویچ و ضعیف ترین مدل ها، هارگریوز- سامانی اصلاح شده، ایرماک و اسکاندل تعیین گردید.
نتیجه گیری
با عنایت به این که مرجع مقایسه در دو ارزیابی(لایسی متر و مدل پنمن- مانتیث فائو) یکسان نبود در مشخص شدن ضعیف ترین مدل ها در محل تحقیق، هم خوانی وجود داشت. به عبارت دیگر در هر دو روش به اتفاق، مدل های ایرماک و مدل های والیانتزاس ضعیف ترین نتایج را داشتند. به طور کلی در جمع بندی هر دو روش مقایسه، مناسب ترین مدل ها را با قاطعیت نمی توان معرفی نمود، اما ضعیف ترین مدل ها مشخص گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!