بررسی اثر سایز و مقدار ذرات نانو سیلیکای آمورف بر چقرمگی شکست کامپوزیت رزین دندانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
به دلیل اهمیت ویژه کامپوزیت های دندانی در دندانپزشکی ترمیمی و ضعف این مواد در خواصی نظیر چقرمگی و سرعت سایش بالا، مطالعه خواص مکانیکی کامپوزیت های دندانی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این تحقیق ارزیابی اثر مقدار و اندازه نانوذرات بر چقرمگی شکست کامپوزیت های دندانی با ماتریس رزین بود.
مواد و روش ها
مطالعه بصورت تجربی و آزمایشگاهی انجام شد. ذرات سیلیکا در دو متوسط اندازه ذره ای (mean particle size)12 نانومتر و 40 نانومتر انتخاب شدند. نانوذرات سیلیکا با استفاده از عامل جفت کننده سیلانی Ɣ- methacryloxypropyltrimethoxysolane γ-MPS اصلاح سطح شدند. اصلاح سطح پرکننده ها با استفاده از سیلان توسط آزمون های FTIR و TGA مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. کامپوزیت ها با درصدهای وزنی مختلف از پرکننده، در ده گروه مجزا آماده شدند. کامپوزیت های حاوی نانوذرات 12 نانومتری (0، 15، 20، 25 و 30% وزنی/وزنی) و 40 نانومتری (0، 25، 35، 45، 50 و %53 وزنی/وزنی) به لحاظ چقرمگی شکست بررسی شدند. چگونگی شکست و نیز توزیع ذرات پرکننده درون ماتریس پلیمری نیز به ترتیب توسط SEM و TEM مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون ها به روش ANOVA مورد ارزیابی و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتایج آزمون ها نشان دهنده افزایش قابل توجه چقرمگی شکست به دنبال افزایش مقدار پرکننده بود. این افزایش دارای یک حد بهینه است و پس از آن چقرمگی شکست مجددا کاهش می یابد. همچنین نتایج نشان داد که چقرمگی شکست در کامپوزیت های حاوی نانوذرات 12 نانومتری بصورت معنی داری بالاتر از چقرمگی شکست در کامپوزیت های حاوی نانوذرات 40 نانومتری است (0/03=p).
نتیجه گیری
اندازه ذرات فاز پراکنده بر چقرمگی شکست نانوکامپوزیت تاثیرگذار است و با کاهش اندازه ذرات فاز پراکنده چقرمگی شکست کامپوزیت افزایش می یابد. چقرمگی شکست با افزایش مقدار پرکننده، افزایش یافته است، اما این افزایش دارای یک حد بهینه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!