بررسی ارتباط عوامل موثر در تصمیم گیری اخلاقی اسلامی از دیدگاه حسابداران با استفاده از تکنیک دیمتل

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این مطالعه، بررسی میزان تاثیر و تعامل سازه ها و زیر مجموعه های الگوی تصمیم گیری اخلاقی صادقی و خنیفر (1394) از دیدگاه حسابداران است. مطالعه پیش رو از نوع پژوهش های کمی است که با استفاده از «تکنیک دیمتل» انجام می شود. بررسی موضوع از طریق ارسال پرسشنامه به 11 نفر از افراد متخصص در حوزه اخلاق حسابداری صورت گرفت. یافته ها نشان داد که در عوامل روحی روانی متغیر «ریاست طلبی و اصرار در بقا در پست و ریاست» از بیشترین تاثیرگذاری، معیار «فرصت طلبی و غنیمت دانستن مدیریت» از بیشترین میزان تاثیرپذیری و «نادیده گرفتن صلاحیت شخصی» از بیشترین میزان تعامل برخوردار است. در عوامل حرفه ای نیز «بی توجهی به خیرخواهی و صداقت در انتقاد» از بیشترین تاثیرگذاری، «طفره رفتن از مسئولیت» از بیشترین میزان تاثیرپذیری و «سیاه نمایی و اظهار نظر غیرمنصفانه در مورد سایر مدیران» نیز از بیشترین میزان تاثیر و تاثر برخوردار است. همچنین در عوامل انحرافی، « ترجیح منافع خواص در برابر منافع عمومی» از بیشترین میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و معیار «عدم اهتمام به منافع عمومی» از بیشترین میزان تعامل برخوردار است. مهم ترین یافته این پژوهش این است که الگوی ارایه شده یک «فرآیند تعاملی» است، یعنی اجزای آن بر روی یکدیگر تاثیر داشته و با هم تعامل دارند. در نتیجه، برای تصمیم گیری اخلاقی مطلوب از دیدگاه حسابداران، لازم است که به همه ابعاد الگو توجه شده تا در افزایش سطح اخلاق حرفه ای، توازن حفظ شود و همه مولفه ها در راستای هم تقویت شوند تا بتوان بهترین بازدهی مناسبی را از آن دریافت کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!