بررسی کارایی روش آماری BayesCπ برای پویش ژنومی پاسخ ایمنی سلولی در مرغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به کار گیری روش آماری برای آنالیز داده های ژنومی می تواند به یافتن روابط واقعی بین ژنتیک و فنوتیپ کمک کند. در سال های اخیر روش های آماری مختلفی برای درک این روابط به کار گرفته شده اند و نتایج به دست آمده نشان دهنده این واقعیت است که در شرایط متفاوت و صفات مختلف روش های متفاوتی کارایی بهتری دارند. از جمله این روش ها می توان به روش های مبتنی بر حداکثر درستنمایی، روش حداقل مربعات و یا روش های غیر پارامتری مانند روش های بیزی اشاره نمود. برخلاف روش های پارامتری، در روش های بیزی اثر متغیر های ژنتیکی می توانند در بیش از یک توزیع آماری مورد آنالیز قرار گیرند. با توجه به اینکه توارث صفات کمی در نتیجه تاثیر متفاوت متغیرهای ژنتیکی با اثر متفاوت بوده و توزیع های آماری این روش می توانند متفاوت از همدیگر باشند لذا به نظر می رسد روش های بیزی بتوانند درک صحیح تری از نواحی ژنومی موثر بر صفات کمی و میزان اثر آن ها ارائه نمایند. به همین جهت در پژوهش حاضر، فتوتیپ ایمنی سلولی با استفاده از تزریق دی نیتروکلرو بنزن و ژنوتیپ پرندگان با تراکم 60 هزارتاییSNP شرکت ایلومینا در 198 پرنده نسل F2 حاصل از تلاقی دوطرفه سویه آرین و مرغ بومی ارومیه با استفاده از روش بیزی BayesCπ مورد مطالعه قرار گرفت. در این روش، با توجه به ماهیت صفت (وراثت پذیری پایین) و مشاهده نمودار همگرایی مولفه های واریانس و مقادیر π با استفاده از آزمون و خطا، مقدار π برابر با 1999/0 و تعداد دور زنجیره 100000 انتخاب شد تا بتوان همگرایی و پراکندگی اثر نشانگری را به درستی نشان داد. تعداد 28 نشانگر معنی دار به دست آمده بر روی کروموزوم های 1، 2، 3، 4، 8، 13، 14، 19، 20، 21 و 22 قرار داشتتند که این تعداد با توجه به وراثت پذیری پایین صفت می تواند قابل توجیه باشد. SNP های مشخص شده داخل یا نزدیک به 25 ژن قرار گرفته بودند و از این میان ژن های SULF2، MKNKI، LRRTM4، NCK2، CAMK1D، RBFOX1 و DUSP14 ، عملکردهای مهمی را در ایجاد پاسخ ایمنی از طریق سنتز سلول های T، تشکیل سیناپس ایمیونولوژیکی، دخالت در تشکیل نوتروفیل ها و ایجاد پاسخ به استرس های محیطی بر عهده داشتند. با توجه به نقش کلیدی ژن های ذکر شده در ایجاد پاسخ ایمنی سلولی، می توان کارایی روش BayesCπ برای پویش ژنومی در این صفت و صفاتی مشابه را مورد تایید قرار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
577
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!