بررسی تنوع ژنتیکی و مورفو فیزیولوژیکی اکوتیپ های پونه Mentha longifolia بومی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پونه گیاهی از خانواده نعناع می باشد. این گیاه، از نظر خواص دارویی در دنیا اهمیت فراوانی دارد. هدف از این تحقیق بررسی تنوع ژنتیکی، مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی 11 اکوتیپ پونه از مناطق مختلف کشور می باشد. به منظور بررسی تنوع بین اکوتیپ های پونه در دانشگاه محقق اردبیلی، آزمایشی در قالب طرح بلوک کاملا تصادفی در 11 اکوتیپ (تیمار) و 3 تکرار اجرا شد. در این تحقیق، برای تنوع ژنتیکی اکوتیپ های گیاه پونه Mentha longifolia از 15 نشانگر مولکولی RAPD و برای صفات مورفوفیزیولوژیک صفاتی از قبیل طول برگ، عرض برگ، سطح برگ، تعداد برگ، ارتفاع بوته، عرض بوته، انشعابات بوته، روز تا گلدهی، میزان کلروفیل a، کلروفیل b، کلروفیل کل، کارتنوئید، درصد نشت مواد محلول و RWC اندازه گیری شد. آغازگرهای RAPD در مجموع 167 باند تکثیر کردند که 163 باند (29/97 درصد) دارای چند شکلی بودند. محتوای اطلاعات چند شکلی (PIC) در محدوده ی 149/0 (آغازگر 83) تا 256/0 (آغازگر 3) بود. اکوتیپ آذربایجان غربی با اکوتیپ یزد بیش ترین شباهت ژنتیکی 952/0 را دارا بودند. تجزیه و تحلیل خوشه ایاکوتیپ ها با استفاده از ضریب تشابه جاکارد و به روش UPGMA انجام شد و 11 اکوتیپ مورد بررسی در 3 گروه دسته بندی شدند. نتایج تجزیه واریانس و میانگین مربعات برای صفات اندازه گیری شده، معنی دار بودند. تجزیه خوشه ایبراساس صفات زراعی نیز اکوتیپ ها را به 3 گروه تقسیم کرد. وجود تنوع ژنتیکی بین اکوتیپ های پونه امکان انجام مقاصد گزینش را فراهم خواهد ساخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
607
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!