تاثیر مصرف کوتاه مدت مکمل عصاره سیر بر لنفوسیت های CD4 و CD8 خون محیطی کاراته کاران جوان پس از یک جلسه فعالیت شدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
انجام فعالیت شدید باعث تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می شود. هدف این مطالعه بررسی تاثیر مصرف مکمل عصاره سیر بر برخی عوامل سیستم ایمنی سلولی پس از یک جلسه فعالیت شدید در کاراته کاران جوان بود.
مواد و روش ها
هجده کاراته کار جوان با میانگین سن 4/46±20/07سال و شاخص توده بدن 2/99 ±22/72 کیلوگرم بر متر مربع انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه تجربی دریافت کننده مکمل عصاره سیر و گروه کنترل شبه دارو قرار گرفتند. از همه افراد رضایت نامه کتبی گرفته شد. جهت اندازه گیری متغیرهای پژوهش، نمونه خون آزمودنی ها در ابتدا و پایان دوره مصرف مکمل در وضیعت پایه و بلافاصله پس از فعالیت شدید گرفته شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی و آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته ها
میزان CD4 و CD8 و نسبت CD4 بر CD8 از پیش آزمون به آزمون میانی، به ترتیب با 0/03=p، 0/023p= و 0/047p= در گروه تجربی افزایش معنی دار داشت؛ درحالی که در گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0P>). در مرحله پس آزمون نیز به رغم کاهش میزان CD4 و CD8 و نسبت CD4 بر CD8 در هر دو گروه، این شاخص ها در گروه تجربی به میزان معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (به ترتیب 0/001=p،0/04=p و 0/005=(p.
نتیجه گیری
مصرف مکمل سیر باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی سلولی کاراته کاران شد و پس از اجرای فعالیت شدید با کاهش کمتری در عملکرد ایمنی کاراته کاران همراه بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2041 تا 2051
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!