ارزیابی سمیت نانوذرات نقره سنتز شده به روش سبز علیه رده سلولی سرطانی کولون (HT29)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه تحقیقات در زمینه نانوذرات برای استفاده تشخیصی و درمان سرطان روبه افزایش است. در این مطالعه سمیت نانو ذرات نقره سنتز شده با عصاره گیاه آرتمیزیا روی رده های سلولی سرطان کولون (HT29) و نرمال HEK293 ارزیابی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه سنتز سبز نانوذرات نقره توسط عصاره گیاه آرتمیزیا تورنفورتیانا انجام گرفت. سپس، نانوذرات نقره با روش های طیف سنجی مرئی فرابنفش(UV-vis) ، آنالیز پراش اشعه ایکس (XRD) و میکروسکوپ الکترونی گذاره (TEM) بررسی شدند. رده های سلولی HT29 و HEK293 با غلظت های مختلف نانوذرات نقره به مدت 24 ساعت تیمار شده و میزان زنده مانی سلول ها و دوز 50 درصد کشندگی (IC50) با روش MTT محاسبه گردید.
نتایج
نانوذرات سنتز شده پیک جذبی طیف سنجی مرئی فرابنفش را در طول موج 425 نانومتر نشان دادند. الگوی پیک های حاصل از آزمون XRD و TEM نشان داد که نانوذرات اغلب شکل کروی داشته و میانگین اندازه آنها 22 نانومتر می باشد. نتایج MTT نشان داد که نانوذرات نقره اثر کشندگی وابسته به دوز و زمان داشته و میزان بقاء سلول ها را به طور معنی داری کاهش می دهند. مقدارIC50 طی زمان 24 ساعت به ترتیب غلظت 71/40 و 38/61 میکروگرم در میلی لیتر برای سلول های HT29 و HEK293 بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که اثر کشندگی نانوذرات سنتز شده به روش سبز روی سلول های سرطانی کولون نسبت به سلول های نرمال بیشتر است. بنابراین، استفاده از این نانوذرات می تواند در درمان سرطان کولون مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!