تاثیر کارگاه اخلاق پزشکی بر دانش و صلاحیت اخلاقی دانشجویان پزشکی سال چهارم دانشگاه علوم پزشکی شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه به علت پررنگ ترشدن کرامت و شان انسانی و افزایش آگاهی بیماران، روش های سنتی آموزش اخلاق پزشکی نمی تواند جوابگوی نیاز افراد در زمینه ی رعایت اخلاق پزشکی باشد. در این پژوهش مقطعی، تاثیر کارگاه های آموزشی اخلاق پزشکی، بر میزان یادگیری و تغییر دیدگاه چهل نفر از دانشجویان پزشکی سال چهارم، بررسی شد. در ابتدا و انتهای کارگاه اخلاق، پرسش نامه ی سنجش اهمیت مولفه های اخلاق پزشکی، خود ارزیابی از نظر رفتار اخلاقی و خودارزیابی کلی برای بررسی میزان اخلاق حرفه ای ارائه شد. نتایج حاصل از بررسی این پرسش نامه ها نشان داد میانگین نمره ی دانشجویان در زمینه ی میزان اهمیت مولفه های اخلاق پزشکی (پرسش نامه ی شماره ی 1) بعد از کارگاه، بیشتر از قبل از آن بوده است (002/0=p) و از نظر آماری، تفاوتی معنا دار میان این دو مرحله وجود دارد؛ ولی درباره ی خود ارزیابی رفتار اخلاقی (64/0= p) و خود ارزیابی کلی میزان رعایت اخلاق حرفه ای (48/0=p)، بین میانگین نمره ی دانشجویان، قبل و بعد از کارگاه، تفاوت آماری معنا داری دیده نشد. آنچه از تحلیل لاگ بوک ها به دست آمد، بیانگر آن بود که موضوعاتی همچون: رازداری، رضایت آگاهانه و شرایط ارائه ی خبر بد، برای دانشجویان به خوبی تفهیم شده و موضوعاتی مانند همدلی با بیمار، احترام به وضعیت روحی او، برخورد با بیمار ایدزی، آگاه ساختن بیمار از بیماری و سیر درمان و قبول اشتباه از سمت پزشک یا پرسنل و عذرخواهی از بیمار، به طور ناقص، در کانون توجه دانشجویان بوده است. آموزش اخلاق فقط در کارگاه اخلاق، آن هم تنها در شروع مقطع بالینی کافی نیست؛ بلکه باید، به صورت فعال، در بیمارستان و بر بالین بیمار نیز آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!