سنت نگارش اصلاح ادویه در دوره ی اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نگارش رساله های اصلاح ادویه (دفع عوارض جانبی داورها) از مهم ترین مباحث داروشناسی و پزشکی دوره ی اسلامی است. در طول چند قرن اول تمدن اسلامی، چهار رساله ی مهم در این خصوص نگاشته شد که سنت علمی را پایه گذاری کرد و پیکره ی اصلی داروشناسی بعد، براساس آن ها شکل گرفت. در مقاله ی حاضر، سنت نگارش اصلاح ادویه ی مسهله بررسی شده است. این بررسی با تکیه بر نظریات سه دانشمند برجسته (حبیش بن اعصم دمشقی، قسطابن لوقا بعلبکی و محمدبن زکریا رازی) و با استفاده از نسخه های باقی مانده و موجود انجام گرفته است. بررسی و تحلیل داروهای مسهل و نحوه ی مقابله با عوارض جانبی آن ها، به عنوان مهم ترین گروه دارویی در کتاب های پزشکی و داروشناسی دوره ی اسلامی، از اهداف این پژوهش بوده است.
اصلاح داروهای مسهل، به عنوان مهم ترین بخش پیکره ی داروشناسی دوره ی اسلامی، در آثار داروشناسان و پزشکان دوره های بعد نیز متبلور بوده و از کتاب های مستقل در این خصوص، بهره گیری و به عنوان منبع بلافصل استفاده شده است. تقریبا در همه ی کتاب های پزشکی و داروشناسی، بخش یا فصلی مفصل، به معرفی داروهای مسهل و نحوه ی اصلاح آن ها اختصاص یافته است. این بخش ها به دنبال شاکله ی اصلی یک سنت پژوهشی که طی قرن های متمادی کم وبیش ادامه یافته، شکل گرفته اند. در این مقاله به تفاوت و مشابهت هر کدام پرداخته شده است تا بتوان چشم اندازی مناسب از تاریخ داروشناسی عرضه کرد.
داروشناسان و پزشکان، دارویی را استفاده می کرده اند که ضمن برطرف کردن خلط و مزاج و فضولات زیادشده، باعث تغییر مزاج اصلی بدن نیز می شده است؛ همچنین آنان برای مقابله با این عوارض جانبی ضمن احصاء این دسته ی مهم دارویی، به انواع مضرات، نوع خوب مورد استفاده و به صورت مفصل به روش دفع عوارض جانبی آن اشاره می کرده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!