بررسی انگ در مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به اختلالات روان پزشکی در بیمارستان فرشچیان همدان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بی تردید رایج ترین و عمده ترین مساله برای افراد مراقبت کننده از بیماران مبتلا به اختلالات روان پزشکی، انگ می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی انگ در مراقبان خانوادگی بیماران دارای اختلالات روانی در بیمارستان فرشچیان همدان بود.
روش ها
در این پژوهش مقطعی، 43 عضو خانواده مراقبت کننده از بیمار مبتلا به اختلال روانی در بیمارستان روان پزشکی فرشچیان شهر همدان، در سال 1394 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسش نامه 30 سوالی محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که روایی آن بر اساس روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز از طریق محاسبه همبستگی درونی تایید گردید. مقدار همبستگی درونی، 94/0 به دست آمد و نشان دهنده پایایی پرسش نامه در سطح بالا بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل گرفت.
یافته ها
از کل تعداد مراقبت کنندگان بیماران، 26 نفر (5/60 درصد) را زنان و 17 نفر (5/39 درصد) را مردان تشکیل دادند. میانگین نمره انگ، 23/12 ± 47/82 به دست آمد که نشان داد مراقبان خانوادگی رنج ناشی از انگی زندگی با بیمار روانی را تجربه کرده اند. بیشترین انگ مربوط به مواردی مانند عدم ازدواج، عدم یافتن کار، احساس شرمندگی، تحقیر شدن توسط دیگران، بی آبرویی و خجالت با نمرات بالا بود.
نتیجه گیری
عدم آگاهی عمومی از اختلالات روانی و شناخت بیماران و کمبود مداخلات موثر، منجر به انگ می شود. با آگاهی از اختلالات روانی و علت یابی آن ها، می توان نقش این عوامل را در ایجاد انگ تعیین کرد. بدیهی است با درک و تدوین فرایندهای بهینه و اثربخش مانند آگاه کردن جامعه و آموزش، می توان به کاهش انگی عضو مراقبت کننده از بیماران دارای اختلال روانی کمک نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
422 تا 428
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!