ارائه مدل دوهدفه انتخاب تامین کننده در زنجیره تامین و حل آن از طریق الگوریتم های فرا ابتکاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جهانی شدن و پیدایش شرکت‏های توسعه یافته، منجر به افزایش دائمی برون سپاری قطعات و خدمات شده است. این امر شرکت‏ها را وادار به توجه بیشتر به فرآیند خرید و تصمیم‏های مرتبط کرده است؛ یکی از این تصمیم‏ها که بر تمامی حوزه های شرکت‏ها اثر گذار است، مسئله انتخاب تامین‏کننده می‏باشد. با توجه به پیچیدگی این مسئله، این مقاله بر آخرین مرحله انتخاب تامین‏کننده که شامل تعیین بهترین ترکیب از تامین‏کنندگان و تخصیص سفارش به آن‏ها در جهت برآورده ساختن نیازمندی های خرید می‏باشد، متمرکز شده است. مسئله انتخاب تامین‏کنندگان برای حالت تک تولید کننده که با تقاضای احتمالی مواجه است، در نظر گرفته شده است؛ بعلاوه، تامین‏کنندگان برای رقابت و فروش بیشتر کالاهای خود را با ارائه تخفیف عرضه می‏دارند. تخفیف ارائه شده توسط تامین‏کنندگان نموی در نظر گرفته شده است. همچنین احتمالی بودن زمان تقاضا و انعطاف‏پذیر بودن تامین‏کنندگان (در حجم تقاضا و زمان تحویل) لحاظ شده است. تامین‏کنندگان بالقوه، قیمت‏های متفاوتی اظهار کرده و محدودیت حداقل و حداکثر ‏اندازه سفارش را دارند؛ هزینه ثابت انتخاب تامین‏کننده از دیگر پارامترهای در نظر گرفته شده در مدل می‏باشد. با استفاده از مدل پیشنهادی یک خریدار می‏تواند انعطاف‏پذیری شرکای زنجیره تامین بالقوه را تخمین زده و به صورت سنجیده عمل نماید. هدف از طرح این مسئله، انتخاب تامین‏کنندگان با انعطاف پذیری بالاتر و قیمت بهتر، کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش سود مورد انتظار می باشد. لازم به ذکر است میزان تخفیف پیشنهاد شده توسط تامین‏کنندگان در فرآیند انتخاب و تخصیص سفارش به آن‏ها نقش کلیدی دارد.. این مدل به صورت یک مسئله دو هدفه تحت شرایط زمان و حجم تقاضای احتمالی مدل‏سازی شده است. با توجه به اینکه مسئله مورد نظر جزء مسائل NP-hard به شمار می‏آید، الگوریتمهای فراابتکاری جهت حل مدل به کار گرفته شده است و در نهایت الگوریتم ژنتیک رتبه بندی غلبه نشده (NSGA-II) و الگوریتم ژنتیک مرتب سازی غلبه نشده (NRGA) با هم مقایسه شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
391 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!