تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از نمونه های مواد غذایی با روش PCR چندگانه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استافیلوکوکوس اورئوس با تولید چندین انتروتوکسین در مواد غذایی باعث بروز علائم مسمومیت با شدت های مختلف می شود. به علت پیدایش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک در باکتری استافیلوکوکوس اورئوس روز به روز تعداد آنتی بیوتیک های موجود برای درمان این عفونت ها کاهش می یابد. مطالعه حاضر با هدف جداسازی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و شناسایی ژن مقاوم به متی سیلین در نمونه های مواد غذایی با استفاده از تکنیک PCR چندگانه انجام گرفت. دراین مطالعه 320 نمونه مواد غذایی مختلف در فاصله زمانی مرداد ماه 1394 تا فروردین 1395 به صورت تصادفی از مناطق مختلف تربت حیدریه جمع آوری و به آزمایشگاه ارسال شدند. نمونه ها مطابق با دستورالعمل استاندارد از نظر وجود استافیلوکوکوس اورئوس مورد بررسی قرار گرفتند. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی به روش انتشار دیسک در آگار بر اساس دستورالعمل CLSI انجام گردید. جهت شناسایی و تایید استافیلوکوکوس اورئوس جداسازی شده و ژن های حدت و مقاومت از آزمون PCR استفاده شد .از تعداد 320 نمونه،53 نمونه (6/16 درصد) آلوده به استافیلوکوکوس اورئوس بودند. آلوده ترین نمونه مربوط به نمونه شیرینی (7/19 درصد) بود. نتایج آنتی بیوگرام نشان داد، بیشترین حساسیت مربوط به آنتی بیوتیک توبرامایسین (شامل 100 درصد موارد) و بیشترین مقاومت مربوط به آنتی بیوتیک تتراسایکلین (شامل 09/15 درصد) بود. از میان 53 جدایه 9 مورد (98/16 درصد) در آزمایش انتشار دیسک در آگار به متی سیلین مقاوم بودند و 5 جدایه (5/9 درصد) در تست PCR دارای ژن مقاومت mecA بودند. با توجه به میزان بالای آلودگی مواد غذایی به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، به منظور جلوگیری از آلودگی و انتقال سویه های مقاوم میکروبی تولید و توزیع آنها باید تحت کنترل بهداشتی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809857 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!