اثر سطوح مختلف اسانس مروتلخ بر عملکرد و برخی فراسنجه های خونی و ایمنی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی سطوح مختلف اسانس مروتلخ بر عملکرد و برخی فراسنجه های خونی و ایمنی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار (صفر، 150، 300 و 450 میلی گرم در کیلوگرم اسانس مروتلخ)، به مدت 42 روز انجام شد. تنش گرمایی از سن 22 روزگی اعمال شد. هر سه سطح اسانس به کار برده شده باعث کاهش معنی دار مصرف خوراک در مقایسه با گروه شاهد در دوره آغازین شد، ولی در دوره رشد و کل دوره پرورش پرندگان تغذیه شده با سطح 450 میلی گرم در کیلوگرم اسانس بالاترین مصرف خوراک را نشان دادند. استفاده از هر سه سطح اسانس مروتلخ باعث کاهش معنی دار ضریب تبدیل خوراک در دوره های آغازین، رشد و کل دوره نسبت به تیمار شاهد شد (05/0P<). کاهش معنی دار کلسترول LDL و تری گلیسیرید خون با مصرف سطح 450 میلی گرم در کیلوگرم مشاهده شد (05/0P<). در سن 21 روزگی، افزودن اسانس باعث افزایش معنی دار لنفوسیت، مونوسیت شد و نسبت هتروفیل به لنفوسیت و تعداد هتروفیل کاهش معنی داری یافت (05/0P<). وزن بورس فابریسیوس و تیموس در سطح 450 میلی گرم در کیلوگرم اسانس افزایش یافت (05/0P<). وزن سنگدان و کل دستگاه گوارش با افزودن150 میلی گرم در کیلو گرم اسانس مروتلخ افزایش و وزن چربی حفره بطنی در سطح 450 میلی گرم در کیلوگرم کاهش معنی داری یافت (05/0P <). بیش ترین درصد خاکستر استخوان درشت نی در سطح 450 میلی گرم در کیلوگرم اسانس مشاهده شد (05/0P<). با توجه به نتایج این پژوهش و بهبود عملکرد، کاربرد اسانس مروتلخ تا سطح 300 میلی گرم در کیلوگرم در شرایط تنش گرمایی در تغذیه جوجه های گوشتی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!