الزامات مهندسی در احداث بیمارستانهای صحرایی از نگاه پدافند غیر عامل با استفاده از تکنیک دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
در شرایطی که حوادث طبیعی مانند سیل یا زلزله و یا انسان ساخت، مانند جنگ یا حملات تروریستی رخ می دهد؛ اهمیت بیمارستان های صحرایی مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. این مطالعه با هدف تعیین الزامات سازه و معماری برای احداث بیمارستان های صحرایی ثابت و متحرک در زمان بحران با در نظر گرفتن پدافند غیرعامل از نظر نگرش متخصصین انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع تحلیلی با هدف تعیین الگوی مناسب الزامات سازه ای و معماری بیمارستان های صحرایی در شرایط بحران از نظر پدافند غیرعامل و ارائه راهکارهای مناسب می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و تکنیک مورد استفاده در آن دلفی است. از یک پرسشنامه محقق ساخته در حوزه مهندسی(عمران و معماری) (شامل53 سوال) تهیه شد و با مراجعه به متخصصین مربوطه تکمیل گردید. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS 16 مدیریت و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، میانه) و آزمونهای تحلیلی کروسکال والیس/ من ویتنی برای تحلیل یافته ها استفاده شد. سطح معنی داری در سطح 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
برای بررسی پایایی، با استفاده از 20 پرسشنامه که به صورت پایلوت پر شد، ضرایب آلفای کرونباخ برای 81/0 به دست آمد. بر اساس نتایج به دست آمده بیشترین و کمترین تعداد شرکت کننده ها به ترتیب مربوط به گروه های 25-35 و 20-25 سال (به ترتیب 73/29 و 21/16 درصد) بود و اکثر شرکت کنندگان (13/85 %) مذکر بودند. درصد افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا به ترتیب 32/24، 5/63 و 16/12 درصد بوده است و 95/84 درصد افراد سابقه حضور در یک وضعیت بحرانی را داشته اند. بین مشخصات دمگرافیک(جنسیت، سن و...) افراد شرکت کننده و نوع نگرش آنها هیچگونه رابطه معنی داری مشاهده نشد (05/0
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد جانمایی صحیح بیمارستان صحرایی (59/4 از 5)، مکانیابی و دسترسی (08/4 از 5)، استفاده از سازه های بتنی مستحکم مدفون در خاک (07/4 از 5) و تجهیز بیمارستانها با فیلترهای محافظ در برابر حملات ش.م.ر (5/4 از 5) مهمترین مواردی هستند که باید رعایت شوند. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که حوزه های سازهای با ملاحظات مدیریتی و نظامی به هم آمیخته بوده و خاص هر موقعیت اضطراری و جغرافیایی نوع خاصی از سازه ها قابل پیشنهاد است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!