تعیین ارتباط بین سطح فریتین سرم با MRI قلب و کبد در بیماران سیکل سل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم سیکل سل با یک جهش درژن بتاگلوبین ایجاد می شود. بایدبه این نکته توجه کرد که تشخیص زودرس افزایش بار آهن و درمان آن به کاهش عوارض و مورتالیتی بیماران وابسته به تراسفوزیون مثل سیکل سل کمک بسیاری می کند. برای رسیدن به این مهم در این تحقیق، به بررسی ارتباط بین سطح فریتین سرم با MRI قلب و کبد بیماران سیکل سل استان خوزستان می پردازیم.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه مقطعی مبتنی بر اطلاعات دموگرافیک و نتایج آزمایشگاهی و تصویری است. اطلاعات موردنیاز شامل: سن، جنس، سطح فریتین سرم، هموگلوبین، نتایج MRI T2* قلب و کبد می باشد. برای ارتباط سنجی احتمالی پس از برآورد شدت رابطه باتعیین حجم نمونه لازم از روش های Resampling استفاده شد. بررسی ارتباط بین فریتین یا هموگلوبین و MRI T2* قلب یا کبد درآنمی داسی شکل ازطریق ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت.
یافته ها
این مطالعه برروی 80 بیمار مبتلا به آنمی داسی شکل انجام گرفت که شامل39 نفر مرد و 41 نفر زن می باشند. ارتباط بین هموگلوبین و MRI T2* قلب و MRI T2* کبد در بیماران آنمی داسی شکل همراهی معناداری نشان نداد. ولی ارتباط بین فریتین و MRI T2* قلب همراهی معنادار و معکوسی را نشان داد. ارتباط بین فریتین وMRI T2* کبد نیز همراهی معنادار و معکوسی رانشان داد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که بین هموگلوبین و MRI T2*قلب و کبدارتباط معناداری پیدا نشد. ارتباط بین سطح سرمی فریتین و MRI T2* قلب و کبد ارتباط معنادار و معکوسی را در بیماران کم خونی داسی نشان داد. برای ارزیابی مناسب و بهتر میزان اضافه بارآهن قلب و کبد در بیماران کم خونی داسی شکل می توان روش اندازه گیری فریتین سرم یا MRI T2* را پیشنهاد داد و می توانند با ملاحظاتی به جای یکدیگر به کارروند.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!