خاموشی حدنصاب حسگری باکتری ها توسط عصاره گیاهان و تاثیر آن بر بیماری زایی باکتری Pectobacterium carotovorum

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باکتری ها از یک مکانیسم مولکولی پیشرفته به نام حدنصاب حسگری یا quorum sensing برای تنظیم بیان ژن ها و برنامه ریزی فعالیت های اجتماعی در جمعیت استفاده می کنند. این پدیده همراه با تولید مولکول های کوچک پیام رسان مانند اسیل هموسرین لاکتون است و فرآیندهای بیولوژیک بسیار مهمی از جمله تولید بیوفیلم، آنتی بیوتیک و فاکتورهای بیماری زایی را تنظیم می کند. بعضی گیاهان به دلیل ارتباط طولانی مدت با باکتری ها قادر به تولید ترکیباتی هستند که فعالیت های وابسته به حدنصاب حسگری باکتری ها را سرکوب می کنند. در این پژوهش فعالیت مختل کنندگی سیستم حدنصاب حسگری در عصاره متانولی 25 گونه گیاهی با استفاده از باکتری گزارش گر Chromobacterium violaceum CV026 در حضور پنج میلی گرم در لیتر مولکول سیگنال C6-AHL در محیط کشت لوریا برتانی ردیابی شد. نتایج نشان داد عصاره های گیاهان گشنیز Coriandrum sativum،شیرین بیان Glycyrrhiza glabra، منداب Eruca sativa، ختمی Althea officinalis و کرفس کوهی Kelussia odoratissima، تولید رنگ دانه ویولاسئین در باکتری C. violaceum CV026 را سرکوب کرده و باعث تشکیل پرگنه های روشن باکتری گزارش گر در اطراف چاهک عصاره ها شدند. عصاره های کرفس کوهی و منداب با اثر تخریبی در فعالیت پروتئین های LuxI و LuxR باکتری گزارش گر، بیشترین تاثیر را در سرکوب حدنصاب حسگری داشتند. در این پژوهش غده های ضدعفونی شده سیب زمینی با سوسپانسیون cfu/ml 106 باکتری Pectobacterium carotovorum و عصاره های گیاهی تلقیح و به مدت 72 ساعت در دمای 30 درجه سلسیوس و رطوبت نسبی 80 درصد قرار داده شدند. نتایج نشان داد غده های تیمار شده با عصاره گیاهان شیرین بیان و منداب کاهش شدید علائم پوسیدگی نرم (بیش از 60 درصد) را نشان دادند. این گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که با اختلال در حدنصاب حسگری، تولید آنزیم های پکتینولیتیک را در باکتری پکتوباکتریوم مختل می کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!