بررسی موقعیت سوراخ اپیکال و چانه ای نسبت به اپکس آناتومیک در پره مولر های مندیبل توسط توموگرافی پرتو مخروطی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
آگاهی از آناتومی داخلی دندان و سوراخ اپیکال و سوراخ چانه ای به عنوان پیش نیازی اساسی قبل از انجام درمان های جراحی و غیرجراحی کانال ریشه محسوب می شود. هدف این مطالعه بررسی فاصله و موقعیت سوراخ اپیکال و چانه ای نسبت به اپکس آناتومیک در دندان های پره مولر فک پایین می باشد .
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی،دندان های پره مولر مندیبل در CBCT 240 بیمار با حداقل سنی 20 سال ارزیابی شدند. موقعیت و فاصله سوراخ اپیکال و چانه ای نسبت به اپکس پره مولرهای مندیبل مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بدست آمده هم در دو گروه و هم در دو طرف مندیبل با هم مقایسه و توسط تست های ANOVA، Chi-Square و T-Test تحلیل شدند.
یافته ها
در کوادرانت راست، میانگین فاصله سوراخ اپیکال تا اپکس آناتومیک در پره مولرهای اول به طور معنی داری بیشتر از پره مولر دوم بود (0.02=p). اختلاف معنی داری بین میانگین فواصل سوراخ اپیکال تا اپکس آناتومیک در موقعیت های مختلف سوراخ اپیکال در دو کوادرانت دیده شد. هر دو سمت، سوراخ چانه ای به پره مولر دوم نزدیک تر بود. در بررسی محل سوراخ چانه ای نسبت به اپکس پره مولرها، هیچ اختلاف معناداری در دو جنس و دو سمت فک دیده نشد.
نتیجه گیری
احتمال خروج لترالی کانال ها در دندان های پره مولر فک پایین استفاده از وسایل کمکی مثل اپکس لوکیتور مفید می باشد.با توجه به محل های متفاوت قرارگرفتن سوراخ چانه ای، در جراحی های پری اپیکال در ناحیه پره مولر های مندیبل به خصوص پره مولر دوم ، توجه به محل سوراخ چانه ای ضروری می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!