عوامل موثر بر مخارج بهداشتی ایران و پیش بینی بر اساس مدل سیستم های پویا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل روابط میان متغیرهای اقتصادی (تولید ناخالص داخلی، کسری بودجه و هزینه تحقیق و توسعه در بخش بهداشت و درمان) و غیراقتصادی (دی اکسید کربن و جمعیت بالای 65 سال) بر مخارج بهداشتی ایران با استفاده از دو گروه داده های کلان و بودجه خانوار در دوره 1392-1370 و پیش بینی برای سال های آتی می باشد.
روش کار
به این منظور، از روش حداقل مربعات معمولی و آزمون همگرایی یوهانسون به کمک نرم افزار Eviews 9 و جهت پیش بینی نیز از مدل سیستم پویا و نرم افزار Vensim 6.0b استفاده شده است. ماخذ داده ها، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ایران، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت تا سال 1395 می باشد.
یافته ها
نتایج مدل کلان نشان می دهد که در کوتاه مدت رابطه ی معناداری بین اغلب متغیرهای مستقل کلان و مخارج بهداشتی دولتی وجود ندارد ولی در بلندمدت برای متغیرهای تولید ناخالص داخلی، دی اکسید کربن و کسری بودجه علاماتی مطابق انتظارات تئوریک به دست آمده است. نتایج مدل دوم که در آن از داده های خانوار استفاده شده، رابطه ی معنادار بین متغیرهای دی اکسید کربن و کل مخارج خانوار بر مخارج بهداشتی خانوار در کوتاه مدت را تایید می نماید.
نتیجه گیری
باوجود افزایش مستمر مخارج بهداشتی دولتی طی دوره موردبررسی، به دلایل متعدد ساختاری، تاثیرات کوتاه مدت آن در بخش بهداشت و درمان به اندازه ای نبوده که باعث کاهش هزینه های متقاضیان خدمات درمانی (خانوارها) شود، بلکه سبب افزایش پرداخت از جیب بیماران شده است. بر اساس خروجی مدل پیش بینی، انتظار می رود در سال های آینده سهم مخارج بهداشتی دولتی بیش تر از سهم بخش خصوصی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
240 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!