بررسی جامعه شناختی احساس محرومیت نسبی جوانان مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته شهر تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جامه عمل پوشیدن و به فعلیت رسیدن انتظارات امری است که هر انسانی خود را مستحق آن می داند، اما گسست بین نظام انتظارات افراد و نگرش آنان به امکان تحقق انتظار، سبب پیدایش احساس محرومیت نسبی در ساحت ذهنی افراد می شود. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر احساس محرومیت نسبی جوانان مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته شهر تهران تکوین یافته است. به منظور تحقق این هدف با اتکا به دیدگاه های نظری، چارچوب مفهومی مورد نیاز تدوین و در پرتو آن فرضیه هایی مطرح شدند. با استفاده از روش پیمایش و آماره های توصیفی و استنباطی، داده های به دست آمده تجزیه و تحلیل شد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شد، یعنی 400 نفر از جوانان منطقه 3 و 15، به عنوان توسعه یافته ترین و کم توسعه یافته ترین مناطق تهران. شیوه نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای است. نتایج نشان دادند احساس محرومیت نسبی جوانان منطقه 15 بیش از جوانان منطقه 3 است؛ همچنین سرمایه اقتصادی و فرهنگی جوانان منطقه 3 بیش از جوانان منطقه 15 است. از میان ابعاد محرومیت نسبی، ارزش های محوری جوانان مناطق 15 و 3 به ترتیب پیرامون ارزش های قدرت و ارزش های رفاهی و قدرت است. افرادی که از سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی بیشتری برخوردار بوده اند، احساس محرومیت نسبی کمتری داشته اند. علاوه بر این، مهم ترین گروه مرجع جوانان منطقه 3 و منطقه 15 دوستان است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سرمایه اقتصادی بیش ترین واریانس احساس محرومیت نسبی را تبیین می کند و پس از آن گروه های مرجع قرار دارد، سرمایه فرهنگی کمترین تغییرات محرومیت نسبی را تبیین می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811903 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!