سیاستگذاری مسکن و تولید غیررسمیت در ایران بعد از انقلاب اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این مقاله بررسی و تحلیل نقش سیاستگذاریمسکن در تولیدسیاست های غیررسمی در حوزه مسکن است، واقعیتی که از آن تحت عنوان امر غیررسمیت یاد می شود. برای رسیدن به این هدف، تلاش شده تا با استفاده از شیوه های تحلیل کیفی، نشان داده شود که سیاست های مسکن، که خود محصول نیروها وساختارهای کلان تر در مقیاس های جهانی و ملی و مادرشهری هستند، چگونه دیگری خود یعنی فرایندهای غیررسمی را تولید می کنند. چونکه با بروز و ظهور سیاست های نئولیبرالی از دهه 70، خود سیاست های مسکن تبدیل به سازوکاری برای بازتولید غیررسمیت در شکل سکونتگاه های غیررسمی شده است. بر این اساس یافته های تحقیق نشان می دهد که سیاست های رسمی و غیررسمی در شرایط کنونی دو فرایند مجزا از هم نیستند، بلکه در واقع یک فرایند هستند: فرایند رسمی سازی/غیررسمی سازی که برخی آنرا غیررسمیت می نامند. بنابراین در ایران نیز برخلاف برخی کشورهای غربی که فرایند شهری شدن سیاره ای با اتکای یک فرایند صنعتی شدن رخ داده است، با شهری شدن بدون صنعتی شدن مواجهیم. به طوریکه شهری شدن در ایران با یک اقتصاد نفتی را حتی می توان شهری شدن نفتی نامید. این ویژگی باعث می شود تا تفاوت هایی بین تجربه شهری شدن در ایران و کشورهای صنعتی غرب رخ دهد. از جمله اینکه در فقدان یک اقتصاد تولیدی قدرتمند، سرریزشدن سرمایه ها به مستغلات باعث می شود اقتصاد شهر و در نتیجه کشور، اساسا ماهیتی بورس بازانه و احتکاری پیدا کند و در صورت بروز بحران، پیامدهای فاجعه باری به دنبال داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
407 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!