تحلیل جامعه شناختی ارزش های طبقاتی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هرچند در فضای روشنفکری جامعه بسیاری از پدیده ها و مسائل با مفهوم طبقه تبیین و تحلیل می شوند، اما تلاش چندانی برای بررسی تجربی طبقات در ایران انجام نشده است. مقاله حاضر به بررسی ارزش های طبقاتی در جامعه ایران می پردازد و طبقه را با معیار «اشتغال» تعریف و برای شناسایی طبقه بالا از معیار دارایی در کنار اشتغال استفاده می کند. داده ها با مصاحبه گردآوری شده و تحلیل داده ها با تحلیل مضمون و محتوای کیفی انجام می شود. مشارکت کنندگان در پژوهش افرادی از طبقات پایین، متوسط و بالا در شهر تهران، شامل 68 نفر، هستند. یافته ها نشان می دهد که طبقات، ضمن برخورداری از برخی اشتراکات ارزشی، تفاوت هایی با هم دارند و در پاره ای موضوعات ارزش های متفاوتی در درون هر طبقه قابل شناسایی است. ارزش های طبقاتی در چهار مقوله ارائه شده اند شامل: ارزش های اجتماعی، ارزش های اقتصادی، ارزش های توسعه ای، و ارزش های مربوط به عدالت و نابرابری. مهم ترین ارزش های طبقاتی به قرار زیر است: در طبقه بالا پول محوری، نمایش، فردمحوری، و استحقاق؛ در طبقه متوسط توجه به مسئولیت فردی، رعایت مصحلت جمعی، فردگرایی، و استحقاق؛ و در طبقه پایین نمایش و رقابت، استحقاق، و فردمحوری ارزش های غالب اند. برآیند ارزش های طبقاتی را می توان این گونه برشمرد: طبقه بالا به همراه بخش بازاری جدید طبقه متوسط در پی دفاع از منافع طبقاتی و بهره گیری بیشتر از شرایط موجود است. دیگر لایه های طبقه متوسط در پی بهبود کیفیت زندگی و محیط پیرامونی از طریق ارتقاء سطح تامین نیازها و به همراه یک لایه از طبقه بالا مایل به مشارکت در اصلاحات اجتماعی هستند. طبقه پایین نیز در تلاش برای تثبیت پایداری تامین نیازهای اساسی زندگی و تطبیق یافتن با شرایط موجود است.

زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!