بررسی ریشه های تنش های منطقه ای و حضور قدرتهای جهانی در جنوب غرب آسیا با تاکید بر ژئوپلیتیک انرژی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منطقه خلیج فارس به دلیل وجود منابع سرشار انرژی همواره شاهد حضور قدرت های فرا منطقه ای بوده است. در ادوار مختلف، قدرت های بزرگ به منظور تسلط سیاسی و اقتصادی بر این منطقه به تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت پرداخته اند. در این میان، ایالات متحده آمریکا در راستای حفظ برتری اقتصادی خود در سطح جهانی و حفظ نظم منطقه ای توجه ویژه ای به حوزه خلیج فارس داشته است. ازاین رو، همکاری با کشورهای عربی همسو با سیاست های خود را گامی جهت امنیت انرژی این منطقه می پندارد تا بتواند با صرف هزینه های اندک منابع نفت و گاز را به کشور خود انتقال دهد. در این میان، سایر قدرت های بزرگ نظیر اتحادیه اروپا، روسیه و چین جهت راه اندازی چرخ های صنعت خود نیازمند منابع انرژی خلیج فارس هستند. بدیهی است که این مسئله می​تواند تقابل قدرت های بزرگ با یکدیگر را در منطقه خلیج فارس افزایش دهد. این پژوهش درصدد بررسی دلایل حضور قدرت ها در منطقه خلیج فارس است. لذا روش تحقیق در این توصیفی-تحلیلی و گردآوری داده​ها به صورت کتابخانه ​ای و میدانی به تجزیه وتحلیل پیامدهای حضور قدرت های فرا منطقه ای در خلیج فارس پرداخته است.
بنابراین با شیوع درگیری ها و نزاع های منطقه ای در جنوب غرب آسیا شاهد تغییر ساختار ژئواکونومیکی نفت و گاز که دلیل حضور قدرت های جهانی در این منطقه در وهله اول تامین انرژی موردنیاز چرخ صنعت کشور خود و در مرحله دوم محدود کردن حلقه تامین انرژی رقبای خود است.
زبان:
فارسی
صفحات:
178 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!