کاربرد پلیمرهای لیپوفیل و هیدروفیل در تولید قرص های آهسته رهش زینک سولفات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سولفات روی به منظور جبران کمبود روی تجویز می شود. مصرف خوراکی آن باعث عوارض گوارشی جدی گشته که گاهی اوقات منجر به عدم مصرف آن می شود. هدف اصلی از انجام این تحقیق استفاده از پلیمرهای لیپوفیل و هیدروفیل در تهیه فرآورده آهسته رهش سولفات روی و بررسی میزان آزادسازی تدریجی دارو در طی زمان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه با استفاده از گرما قرص های آهسته رهش زینک سولفات با پایه های مومی، ماتریکس های هیدروفیل یا طبیعی به روش مذاب گرم یا تراکم مستقیم تهیه گردید. مشخصات فیزیکی و شیمیایی قرص های تهیه شده شامل سختی، فرسایش پذیری، تغییرات وزنی، زمان فروپاشی، نسبت تورم، یکنواختی محتوی و سرعت آزادسازی اندازه گیری گردید. غلظت دارو در فرآورده تهیه شده به روش اسپکتروسکوپی با جذب اتمی در طول موج 213/8 نانومتر اندازه گیری شد.
یافته ها
اغلب فرمولاسیون های تهیه شده مشخصات فیزیکو شیمیایی لازم را کسب نمودند. در بین 30 فرمولاسیون تهیه شده، قرص های آهسته رهش مومی پروفایل آزادسازی قابل پیش بینی تری نسبت به ماتریکس های هیدروفیل یا طبیعی از خود نشان دادند. قرص های حاوی کارنوباواکس آزادسازی آهسته تر و آن هایی که دارای روغن کرچک هیدروژنه بودند، آزادسازی سریع تری از خود نشان دادند. فرمولاسیون های با ماتریکس لیپوفیلی که حاوی 110 میلی گرم سولفات روی، موم زنبورعسل (کارنوبا) و آویسل بودند و پروفایل آزادسازی آن ها با معیارهای فارماکوپه آمریکا مطابقت داشت به عنوان فرمولاسیون برگزیده انتخاب شدند. متوسط زمان انحلال و درصد کارایی انحلال در این فرمولاسیون ها به ترتیب بین 1/69 تا 1/92 ساعت و 69/3% تا 71/8% بود. سختی قرص و اندازه ذره ای گرانول ها تاثیری بر سرعت رهش دارو از قرص نداشته و کینتیک آزادسازی دارو از مدل هیگوچی پیروی می نمود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل قرص های آهسته رهش لیپوفیل سولفات روی را می توان به عنوان جایگزینی برای کپسول یا شربت دارویی رایج که دارای عوارض گوارشی می باشند معرفی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!